Szkoła Podstawowa nr 3 w Sierpcu
   
ul. Konstytucji 3 Maja 8
09-200 Sierpc
woj. mazowieckie
tel./fax: (0-prefix-24) 2752644
 

  


Historia i patron, pieśń szkoły

Dyrekcja i nauczyciele
Administracja i obsługa
Absolwenci
Dokumenty szkoły
Zajęcia pozalekcyjne

Uroczystości szkolne - galeria

Z życia szkoły
Nasi najlepsi
Pedagog
Sportowe wieści
Samorząd Uczniowski
Biblioteka szkolna
Świetlica szkolna
Publikacje
Pisali o nas
Linki do stron
Dla  szóstoklasistów
Gry i zabawy edukacyjne
zalecana rozdzielczość:
1024x768

                       

Dzień Języka Ojczystego w „Trójce”  

„A niechaj narodowie

wżdy postronni znają,

iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”
 

  
        Ponadczasowa sentencja Mikołaja Reja towarzyszyła  uczniom i nauczycielom podczas
I edycji Dnia Języka Ojczystego w sierpeckiej „Trójce”.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego jest to coroczne święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione 17 listopada 1999 roku przez UNESCO.

   W Szkole Podstawowej nr 3 im. ks. Jana Twardowskiego obchodzono to święto bardzo uroczyście. Po raz pierwszy uczniowie próbowali swoich sił w różnorodnych „konkurencjach” językowych.

  Organizatorzy przygotowali stanowiska językowe, na których znajdowały się ciekawe propozycje ćwiczeń z różnych dziedzin języka polskiego.

Uczniowie sprawdzali swoje umiejętności w KRÓLESTWIE ORTOGRAFII, wpisując brakujące litery: u, ż, ch itp.

    Kształcili swoje umiejętności w zakresie fleksji i składni, uzupełniając teksty wyrazami   
z ramki we właściwej formie. Jednym z zadań było odszukiwanie różnych części mowy
w ramce.

Innym punktem językowym było stanowisko „Ze słownikiem za pan brat”, na którym uczniowie określali, jakie informacje można znaleźć w poszczególnych słownikach.

Najciekawiej było w KRÓLESTWIE FRAZEOLOGII, w którym można było wykazać się znajomością związków frazeologicznych, np. płakać jak bóbr, jastrzębi wzrok, czuć się jak ryba w wodzie itp. Uczniowie chętnie rozwiązywali krzyżówki.

    Ostatni punkt zatytułowany WIEM I POTRAFIĘ sprawdzał znajomość znaczeń wyrazów
i umiejętność wykorzystania ich w zdaniach.

  Wszystkie zadania były wykonywane pod okiem wytrawnych językoznawców, czyli najlepszych uczniów klas V – VI. Dzieci pracowały w grupach. Liderzy prezentowali wyniki.

Uczniowie bardzo chętnie angażowali się w pracę. Ułatwieniem była też możliwość korzystania ze słowników, które były przygotowane przez organizatorów.

 Z okazji Dnia Języka Ojczystego przygotowano też ciekawe wystawki tematyczne prezentujące m.in. znanych językoznawców, różne błędy językowe zaczerpnięte  z gazet, ogłoszeń czy witryn sklepowych.

  Głównym celem I edycji Dnia Języka Ojczystego była troska o poprawność i piękno języka polskiego poprzez wykonywanie różnorodnych ćwiczeń. Uczniowie doskonali radzili sobie z zadaniami. Bardzo spodobał się im ten nowy pomysł doskonalenia umiejętności językowych.

  Ostatnim zadaniem wszystkich uczestników były… ZABAWY, AŻ BRAK SŁÓW: SCRABLE
i TABU (kalambury).

Na zakończenie zajęć każda klasa otrzymała przepustkę, czyli paszport uprawniający  do udziału w kolejnej edycji Dnia Języka Ojczystego.

 Mamy nadzieję, że będziemy kontynuować zainicjowany pomysł.

     Starajmy się mówić i pisać poprawnie w naszym pięknym języku ojczystym.

 

organizatorzy