Szkoła Podstawowa nr 3 w Sierpcu
ul. Konstytucji 3 Maja 8
09-200 Sierpc
woj. mazowieckie
tel./fax: (0-prefix-24) 2752644

 

  


Historia i patron, pieśń szkoły

Dyrekcja i nauczyciele
Administracja i obsługa
Absolwenci
Dokumenty szkoły
Zajęcia pozalekcyjne

Uroczystości szkolne - galeria

Z życia szkoły
Nasi najlepsi
Pedagog
Sportowe wieści
Samorząd Uczniowski
Biblioteka szkolna
Świetlica szkolna
Publikacje
Pisali o nas
Linki do stron
Dla  szóstoklasistów
Gry i zabawy edukacyjne
zalecana rozdzielczość:
1024x768



                 

”Sierpeccy badacze”

projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
 Europejskiego Funduszu Społecznego

 

W środę 28 listopada 2012r. w Centrum Kultury i Sztuki w Sierpcu odbyła się konferencja inaugurująca projekt „Sierpeccy Badacze”, który od września 2012r. jest  realizowany w sierpeckich szkołach podstawowych oraz gimnazjum.
             Projekt ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług w systemie oświaty.
             Prace nad tworzeniem projektu „Sierpeccy Badacze” rozpoczęły się już w 2010r. Po przeprowadzeniu analizy w szkołach, zdiagnozowano problem polegający na nierówności dostępu do jakości usług edukacyjnych na terenie miasta Sierpca. Stwierdzono, że dysproporcje te mają istotny wpływ na kontynuowanie edukacji wśród uczniów szkół sierpeckich.
               W 2011r. projekt został bardzo wysoko oceniony przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych i zatwierdzony do realizacji. Za zarządzanie projektu odpowiedzialna jest pani Nina Meler.
             Projekt „Sierpeccy Badacze” ma charakter naukowo – badawczy i składa się z siedmiu komponentów.

   I  Nasza fauna i flora –Szkoła Podstawowa nr 3
   II Nasza pogoda – Szkoła Podstawowa nr 2
   III Nasza rzeka – Gimnazjum Miejskie
   IV Człowiek jako element środowiska – SP 2, SP 3, GM
   V  Nasze lokalne środowisko
   VI Ewaluacja projektu
   VII Zarządzanie projektem

Docelowo w projekcie będzie uczestniczyć 315 uczniów w wieku 10-16 lat, a z naszej szkoły 60 osób w zajęciach naukowo – badawczych i 41 w zajęciach korekcyjno – sportowych, terapii pedagogicznej i spotkaniach indywidualnych z psychologiem. 
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 uczestniczą w czterech rodzajach zajęć edukacyjnych:

zajęcia matematyczno – przyrodnicze

1 grupa – pani Magdalena Gajda       2 grupa – pani Ewa Tomaszewska                                                   

    zajęcia humanistyczno – dziennikarskie  – pani  Małgorzata Tyburska

 zajęcia fotograficzno – informatyczne  - pani Monika Wojciechowska 

 zajęcia języka angielskiego – pani Elżbieta Szczepańska

       Rekrutacja i podział uczestników do grup odbył się we wrześniu bieżącego roku, a pierwsze zajęcia wystartowały w październiku. 

       W ramach komponentu I – Nasza fauna i flora w Szkole Podstawowej nr 3 w Sierpcu, odbywają się zajęcia interdyscyplinarne, które mają na celu rozwijanie kluczowych kompetencji wśród uczniów i umożliwią uzyskanie lepszych wyników na sprawdzianie klas szóstych.
    W naszej placówce powstanie laboratorium naukowo - badawcze wyposażone w wysokiej klasy sprzęt, dzięki któremu pomiary, eksperymenty i doświadczenia będą kojarzyły się z czymś ciekawym, zabawnym i zaskakującym. 

Nadrzędnym celem zajęć  matematyczno – przyrodniczych  jest budzenie wrażliwości  i szacunku dla  fauny i flory doliny rzeki Sierpienicy, poznanie jej różnorodności oraz dostrzeganie piękna naszego miasta. Nasi uczniowie nabędą  umiejętność posługiwania  się przyrządami badawczymi i kluczem - przewodnikiem do oznaczania roślin. Udoskonalą umiejętności wykonywania badań, analizowania danych z przeprowadzonych obserwacji czy  badań, przedstawiania ich w formie graficznej oraz będą kształtować niełatwą sztukę wyciągania wniosków. Ważnym celem zajęć przyrodniczo  - matematycznych jest rozwijanie wśród uczniów  pasji badacza –  poprzez wdrażanie do samodzielnego  prowadzenia  hodowli, wykonywanie obserwacji mikroskopowych oraz badań terenowych.

Zajęcia fotograficzno – informatyczne  z 12 - osobową grupą uczniów w naszej szkole prowadzi pani Monika Wojciechowska. Uczniowie na warsztatach fotograficzno – informatycznych zapoznają się z budową, zastosowaniem i obsługą cyfrowych aparatów fotograficznych oraz komputerową obróbką zdjęć. Zostaną wyposażeni w wiedzę dotyczącą zastosowania efektów specjalnych oferowanych w programach do obróbki zdjęć. Nabędą również  umiejętności katalogowania fotografii, rozwijania umiejętności stosowania programów komputerowych do tworzenia prezentacji multimedialnych. Udział w warsztatach będzie doskonałą okazją do rozwijania zainteresowań pięknem fauny i flory doliny Sierpienicy oraz stworzenia  pięknej galerii zdjęć.

W ramach komponentu I w Szkole Podstawowej nr 3 prowadzone są również zajęcia humanistyczno – dziennikarskie przez panią Małgorzatę Tyburską. Głównym celem tych zajęć jest zapoznanie uczniów ze sztuką pisania reportaży, sprawozdań, artykułów prasowych i notatek oraz przeprowadzania wywiadów na tematy związane ze światem fauny i flory doliny rzeki Sierpienicy. Nasi uczniowie będą mieli doskonałą okazję do wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej podczas pisania lub tworzenia konkretnych tekstów. Zostaną również  zapoznani z warsztatem dziennikarza. Udział w zajęciach stworzy naturalną okazję do uświadomienia sobie wielkiej odpowiedzialności za słowo. Uczestnicy zajęć udoskonalą i rozwiną niezbędne umiejętności towarzyszące pracy dziennikarza, np. wyszukiwanie potrzebnych informacji, sprawne posługiwanie się różnymi słownikami. W ramach tych zajęć nasi uczniowie przeprowadzą wywiady, będą uczestniczyć w dyskusjach panelowych dotyczących tematyki fauny i flory. 

Zajęcia języka angielskiego dla grupy 12-osobowej prowadzi pani Elżbieta Szczepańska. Głównym celem tych zajęć jest popularyzacja języka angielskiego w naszej  szkole oraz podniesienie poziomu kompetencji językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania. Uczniowie zostaną zapoznani z wiedzą dotyczącą flory i fauny dorzecza Sierpienicy  przedstawioną lub opisaną  w języku angielskim.  Podejmą próbę utworzenia słowniczka polsko – angielskiego zawierającego pojęcia związane   z lokalną fauną i florą. Zabawią się w tłumaczy, czyli zastosują język angielski w praktyce. Okazją będzie tłumaczenie na język polski krótkich tekstów  związanych z tematyką  realizowanego komponentu. Uczestniczenie w zajęciach zmobilizuje uczniów do samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych w języku angielskim.  Merytoryczne przygotowanie się do zajęć zmusi uczniów do wyszukiwania wiedzy w różnych źródłach i wykorzystania jej w praktyce.

W celu uatrakcyjnienia zajęć zaplanowano udział ekspertów: dziennikarza, fotografa, botanika, ornitologa.

Dla uczestników projektu przewidziano atrakcyjne wycieczki i wyjazdy edukacyjno – badawcze m.in.: do Centrum Zachowań Różnorodności Biologicznej w Powsinie, Ogrodu Zoobotanicznego i Planetarium w Toruniu, Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt Łownych w Miszewie Murowanym, do Telewizji Polskiej w Warszawie.

W ramach Komponentu IV  -  „Człowiek jako element środowiska” realizowane są 4 bloki programowe dla 41 uczniów:

 terapia pedagogiczna z elementami zajęć psychoedukacyjnych
i  indywidualne zajęcia z  pedagogiem – pani Jolanta Wojda

 indywidualne zajęcia z  psychologiem – pani Anna Nowakowska

 zajęcia korekcyjno-sportowe – badminton
grupa 1 i  grupa 2 – pan Janusz Jezierski 
   

Terapia pedagogiczna z elementami zajęć psychoedukacyjnych  ma na celu wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych wśród uczniów, niwelowanie przyczyn trudności szkolnych, eliminowanie konfliktów i napięć emocjonalnych oraz nabycie umiejętności pracy w grupie.

Natomiast indywidualne zajęcia z pedagogiem i psychologiem przewidują naukę kluczowych umiejętności prospołecznych. Zajęcia  polegać będą na indywidualnej pracy terapeutycznej z uczniami  z zaburzeniami emocjonalnymi.

W ramach zajęć korekcyjno-sportowych odbywają się spotkania, na których uczniowie  naszej szkoły zdobywają umiejętności gry w badmintona. W celu uatrakcyjnienia tych zajęć dla sportowców zaplanowano wyjazdy integracyjne.

Przed uczestnikami projektu wiele ciekawych zajęć, które wpłyną na podniesienie poziomu kompetencji kluczowych i uzyskanie wyższego wyniku na sprawdzianie szóstoklasistów. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 im. ks. J. Twardowskiego,  badając nasze lokalne środowisko, niejednokrotnie przeżyją wspaniałą, naukową przygodę, która na długo pozostanie w ich pamięci.

 

 

Koordynator projektu w SP3

                                                                                       Barbara Woźnicka