zajęcia matematyczno – przyrodnicze
1 grupa – pani Magdalena Gajda 2
grupa – pani Ewa Tomaszewska
zajęcia humanistyczno – dziennikarskie – pani
Małgorzata Tyburska
zajęcia fotograficzno – informatyczne - pani Monika
Wojciechowska
zajęcia języka angielskiego – pani Elżbieta
Szczepańska
Rekrutacja i podział uczestników do grup odbył się we wrześniu bieżącego
roku, a pierwsze zajęcia wystartowały w październiku.
W ramach komponentu I – Nasza fauna i flora w Szkole Podstawowej nr 3 w
Sierpcu, odbywają się zajęcia interdyscyplinarne, które mają na celu
rozwijanie kluczowych kompetencji wśród uczniów i umożliwią uzyskanie
lepszych wyników na sprawdzianie klas szóstych.
W naszej placówce powstanie laboratorium naukowo - badawcze
wyposażone w wysokiej klasy sprzęt, dzięki któremu pomiary, eksperymenty i
doświadczenia będą kojarzyły się z czymś ciekawym, zabawnym i zaskakującym.
Nadrzędnym celem zajęć matematyczno
– przyrodniczych jest budzenie wrażliwości i
szacunku dla fauny i flory doliny rzeki
Sierpienicy, poznanie jej różnorodności oraz dostrzeganie piękna naszego
miasta. Nasi uczniowie nabędą umiejętność posługiwania się przyrządami
badawczymi i kluczem - przewodnikiem do oznaczania roślin. Udoskonalą
umiejętności wykonywania badań, analizowania danych z przeprowadzonych
obserwacji czy badań, przedstawiania ich w formie graficznej oraz będą
kształtować niełatwą sztukę wyciągania wniosków. Ważnym celem zajęć
przyrodniczo - matematycznych jest rozwijanie wśród uczniów pasji badacza
– poprzez wdrażanie do samodzielnego prowadzenia hodowli, wykonywanie
obserwacji mikroskopowych oraz badań terenowych.
Zajęcia fotograficzno –
informatyczne z 12 - osobową grupą uczniów w naszej szkole
prowadzi pani Monika Wojciechowska. Uczniowie na warsztatach fotograficzno –
informatycznych zapoznają się z budową, zastosowaniem i obsługą cyfrowych
aparatów fotograficznych oraz komputerową obróbką zdjęć. Zostaną wyposażeni
w wiedzę dotyczącą zastosowania efektów specjalnych oferowanych w programach
do obróbki zdjęć. Nabędą również umiejętności katalogowania fotografii,
rozwijania umiejętności stosowania programów komputerowych do tworzenia
prezentacji multimedialnych. Udział w warsztatach będzie doskonałą okazją do
rozwijania zainteresowań pięknem fauny i flory doliny Sierpienicy oraz
stworzenia pięknej galerii zdjęć.
W ramach komponentu I w Szkole Podstawowej
nr 3 prowadzone są również zajęcia humanistyczno – dziennikarskie
przez panią Małgorzatę Tyburską. Głównym celem tych zajęć jest zapoznanie
uczniów ze sztuką pisania reportaży, sprawozdań, artykułów prasowych i
notatek oraz przeprowadzania wywiadów na tematy związane ze światem fauny i
flory doliny rzeki Sierpienicy. Nasi uczniowie będą mieli doskonałą okazję
do wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej podczas pisania lub tworzenia
konkretnych tekstów. Zostaną również zapoznani z warsztatem dziennikarza.
Udział w zajęciach stworzy naturalną okazję do uświadomienia sobie wielkiej
odpowiedzialności za słowo. Uczestnicy zajęć udoskonalą i rozwiną niezbędne
umiejętności towarzyszące pracy dziennikarza, np. wyszukiwanie potrzebnych
informacji, sprawne posługiwanie się różnymi słownikami. W ramach tych zajęć
nasi uczniowie przeprowadzą wywiady, będą uczestniczyć w dyskusjach
panelowych dotyczących tematyki fauny i flory.
Zajęcia języka angielskiego
dla grupy 12-osobowej prowadzi pani Elżbieta Szczepańska. Głównym celem
tych zajęć jest popularyzacja języka angielskiego w naszej szkole oraz
podniesienie poziomu kompetencji językowych: mówienia, słuchania, pisania i
czytania. Uczniowie zostaną zapoznani z wiedzą dotyczącą flory i fauny
dorzecza Sierpienicy przedstawioną lub opisaną w języku angielskim.
Podejmą próbę utworzenia słowniczka polsko – angielskiego zawierającego
pojęcia związane z lokalną fauną i florą. Zabawią się w tłumaczy, czyli
zastosują język angielski w praktyce. Okazją będzie tłumaczenie na język
polski krótkich tekstów związanych z tematyką realizowanego komponentu.
Uczestniczenie w zajęciach zmobilizuje uczniów do samodzielnych wypowiedzi
ustnych i pisemnych w języku angielskim. Merytoryczne przygotowanie się do
zajęć zmusi uczniów do wyszukiwania wiedzy w różnych źródłach i
wykorzystania jej w praktyce.
W celu
uatrakcyjnienia zajęć zaplanowano udział ekspertów: dziennikarza, fotografa,
botanika, ornitologa.
Dla uczestników projektu przewidziano
atrakcyjne wycieczki i wyjazdy edukacyjno – badawcze m.in.: do Centrum
Zachowań Różnorodności Biologicznej w Powsinie, Ogrodu Zoobotanicznego i
Planetarium w Toruniu, Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt Łownych w Miszewie
Murowanym, do Telewizji Polskiej w Warszawie.
W ramach
Komponentu IV - „Człowiek jako element środowiska” realizowane są 4 bloki
programowe dla 41 uczniów:
terapia
pedagogiczna z elementami zajęć psychoedukacyjnych
i indywidualne zajęcia z pedagogiem – pani Jolanta Wojda
indywidualne zajęcia z psychologiem – pani Anna
Nowakowska
zajęcia korekcyjno-sportowe – badminton
grupa 1 i grupa 2 – pan Janusz Jezierski
Terapia
pedagogiczna z elementami zajęć psychoedukacyjnych ma na celu wyrównywanie
dysproporcji edukacyjnych wśród uczniów, niwelowanie przyczyn trudności
szkolnych, eliminowanie konfliktów i napięć emocjonalnych oraz nabycie
umiejętności pracy w grupie.
Natomiast
indywidualne zajęcia z pedagogiem i psychologiem przewidują naukę kluczowych
umiejętności prospołecznych. Zajęcia polegać będą na indywidualnej pracy
terapeutycznej z uczniami z zaburzeniami emocjonalnymi.
W ramach zajęć
korekcyjno-sportowych odbywają się spotkania, na których uczniowie naszej
szkoły zdobywają umiejętności gry w badmintona. W celu uatrakcyjnienia tych
zajęć dla sportowców zaplanowano wyjazdy integracyjne.
Przed uczestnikami projektu wiele ciekawych
zajęć, które wpłyną na podniesienie poziomu kompetencji kluczowych i
uzyskanie wyższego wyniku na sprawdzianie szóstoklasistów. Uczniowie Szkoły
Podstawowej nr 3 im. ks. J. Twardowskiego, badając nasze lokalne
środowisko, niejednokrotnie przeżyją wspaniałą, naukową przygodę, która na
długo pozostanie w ich pamięci.
Koordynator
projektu w SP3
Barbara Woźnicka