Uczniowie
klas starszych obejrzeli spektakl „Wyjść poza schemat”, podejmujący
problematykę eliminowania nacechowanych agresją relacji wewnątrz grupy
rówieśniczej. Motyw przewodni spektaklu to kształtowanie świadomości
wśród młodych ludzi, że należy zrywać ze stereotypami, że wszystkie
sprawy mogą sami rozwiązać, we własnym gronie, według własnego
pomysłu, bez pomocy osób dorosłych.
W spektaklu została ukazana
postać „kozła ofiarnego”, tak bardzo powszechna obecnie wewnątrz
relacji rówieśniczych. Młody człowiek zostaje wykluczony z grupy
rówieśniczej i poddany prześladowaniu. Staje się ofiarą cyberprzemocy -
obraźliwych smsów, publikowania ośmieszających go informacji i zdjęć
oraz podszywania się pod jego osobę w sieci. Przyjaciel głównego
bohatera na początku bagatelizuje ataki w sieci na swojego kolegę.
Jednakże w porę uświadamia sobie, że on sam może również być w ten
sposób potraktowany i wówczas przełamuje swoją bezradność. W takiej
sytuacji należy zerwać ze stereotypem, że sami możemy sobie poradzić.
Konieczne jest wówczas skorzystanie z pomocy osób dorosłych i
wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawców – prześladowców. Ważne jest
przesłanie: młodzież musi zdawać sobie sprawę z tego, że przemoc pod
jakąkolwiek postacią i zjawisko wykluczenia z grupy rówieśniczej ma
bardzo destrukcyjny wpływ na kształtowanie się osobowości
nastolatków. Nie bądźmy zatem bierni w podobnych sytuacjach i chrońmy
ofiary przemocy, pomagając w przełamaniu zmowy milczenia. Bądźmy
asertywni i w porę reagujmy!
Jolanta Wojda –
pedagog szkolny