Działania w ramach projektu

Grudzień

Świąteczne życzenia dla naszych przyjaciół z projektu.

https://www.facebook.com/1057105780973396/videos/442413820262013

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Maj

Została  zakupiona tablica informacyjna o projekcie, a także witrynka do kącika „erasmusowskiego’’, gdzie zostały umieszczone gadżety z krajów, gdzie odbyły się mobilności.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Kwiecień

Podczas zajęć zdalnych nasi uczniowie nagrali pozdrowienia dla swoich kolegów i koleżanek z projektu. Nasi uczniowie chcieli pokazać, że pamiętaj o swojej erasmusowskiej rodzinie podczas ciężkiej sytuacji spowodowanej wirusem COVID-19 i przekazali kilka ciepłych słów.

https://www.facebook.com/1057105780973396/videos/934488556981224/?eid=ARBbTwd62oe_X7RbyIOHWbIw7m4RdWskEWwdoQldTXbBwsRArFjClSWeQEGZIv9g2JP4hCYf-kx5pez2

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ze względu na panującą na całym świecie pandemię wirusa COVID-19 i zawieszenie stacjonarnych zajęć lekcyjnych, działania projektowe i majowa mobilność w Rumunii musiały zostać przełożone. Został również złożony wniosek przez głównego koordynatora i projekt został przedłużony o kolejne 6 miesięcy.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Marzec

Po powrocie z mobilności na Martynice, nasi uczniowie w kilku słowach opisali swoją przygodę na tej pięknej wyspie! 

Julia

W wyjeździe na Martynikę podobało mi się wszystko!!!
Pogoda była świetna, atmosfera-super, ludzie też wspaniali. Dzięki tej wycieczce mogłam poznać inną kulturę, cudownych ludzi oraz spróbować wielu egzotycznych potraw. Słońce, plaża, ocean…nic tylko raj. Jeśli chodzi o miejsce, które miałam okazje zwiedzić to mogę śmiało powiedzieć, że piękniejszych lokalizacji jeszcze nigdy nie widziałam. Jednak najbardziej podobało mi się Saint-Marie – malownicze miasteczko położone na północnym-wschodzie Martyniki. W tym miejscu miałam możliwość wykonać tradycyjną matę bambusową. Choć to zadanie nie poszło mi najlepiej to i tak świetnie się przy tym bawiłam. Mogłam również zapoznać się z tradycyjną muzyką i tańcami Martyniki. Podczas pobytu w „małej Francji” mogłam zobaczyć również jak żyją ludzie na tzw. końcu świata oraz doświadczyć wielu nowych tym samym wspaniałych przeżyć. Oczywiście zawarłam także nowe znajomości z przyjaciółmi z Włoch, Turcji, Rumuni i oczywiście Martyniki. Niektóre pozostaną już na całe życie. Zwiedziłam także „Diamentowe Miasto”, w którym znajduje się raj dla turystów . Mam na myśli liczne plaże, hotele, kolorowe sklepiki, restauracje oraz wieczne słońce. Niestety nadeszła niedziela czyli dzień naszego wyjazdu z krainy wiecznej szczęśliwości. Najbardziej obawiałam się tego dnia, ponieważ po magicznym tygodniu w czarującym miejscu trzeba było wyjechać. Nigdy nie zapomnę o tej wyprawie oraz o ludziach, których miałam szansę poznać.
To była przygoda życia!!!

Zuzia

Martynika, wspaniała wyspa wraz z piękną roślinności. Gdy się dowiedziałam, że mam możliwość polecieć na Martynikę zamurowało mnie. Okazało się leży bardzo daleko od Polski. Bałam się tej podróży, myślę że tak jak wszyscy. Lecz okazało się, że martwiłam się nie potrzebnie. Ludzie są tam tacy weseli – tańczą, bawią się, nie martwią się tymi wszystkim problemami. Wystarczy im słońce by powiedzieć, że dzień był udany. Moim zdaniem najpiękniejszym miastem był Fort de France, ze względu na piękny krajobraz i otaczające wodą miejsce. Lecz nie da się ukryć, że plaże wzbudzały u nas największy zachwyt. Plaże wyglądały jak te o których się śni i marzy. Od zawsze marzyłam by polecieć w takie egzotyczne miejsce. Można powiedzieć, że spełniłam jedno z moim marzeń. Ludzie, których poznaliśmy myślę, że zostaną w naszej pamięci. Dzięki naszym rodzinom mogliśmy poznać kulturę, ich tradycje i obyczaje. Wielkim zaskoczeniem było dla mnie ich jedzenie, zupełnie inne niż nasze, lekko pikantne i dokładnie smażone. Uważam, że jedzenie było przepyszne! Dzięki tej podróży poznaliśmy nowych przyjaciół z Włoch, Rumunii, Turcji i naszej wspaniałej Martyniki. Myślę, że zostaną w naszej pamięci. Lecz nasza ekipa była i jest najlepsza, z takim osobami nie można się nudzić. Z nimi zawsze czas szybko leciał, i chyba aż za szybko zleciał. Więc czas zleciał jak pstryknięciem palca, a Martynika została jedynie super wspomnieniem, o którym nikt nie zapomni. Dziękuję Wam drodzy rodzice, dziękuję paniom za to że właśnie nam dałyście szansę na wzięcie udziału w tym wspaniałym projekcie oraz dziękuje Julce, Kamilowi, Kajtkowi, Bartoszowi za te wspaniałe chwile które mogłam z Wami spędzić.

Bartek

Kiedy dowiedziałem się ze mogę jechać na Martynikę na początku nie chciałem, dopiero po namowie stwierdziłem, że fajnie byłoby zwiedzić kraj tak daleki od naszego . Przed wyjazdem obawiałem się, że mogę sobie nie poradzić albo że nie dogadam się z nimi, ale okazało się że było tam bardzo dobrze. Prawie wszystko mi się tam podobało muzyka, tańce, plaże, ludzie, pogoda. Niestety na Martynice było inne jedzenie, które nie przypadło mi do gustu. Miejsce, które najbardziej mi się podobało to potok w Saint-Joseph. Nigdy nie pływałem w potoku dlatego kiedy miałem okazje nie odmówiłem. Martynika to raj, nic ująć nic dodać, po prostu raj. Rodzina, do której pojechałem była bardzo przyjemna i miła. Przyjęli mnie z otwartymi rękami i chyba zżyli się ze mną. Do tego, na Martynice poznałem wielu nowych przyjaciół, szczególnie z Włoch, ale też z Rumunii, Turcji i oczywiście z Martyniki. Mogłem także spotkać się ponownie z panem Enzo. Bardzo podobała mi się ta przygoda i szkoda, że tak szybko minęła . Będę tęsknić za tymi ludźmi, za tą muzyką i tańcami . Cieszę się bardzo, że mogłem wyruszyć w taką podróż. Chciałbym bardzo podziękować pani Eli i pani Ewie za cierpliwość i za to że panie z nami wytrzymały . Dziękuje tez wam: Zuzu, Julcia, Kajtunia i Kamilo. Nigdy nie zapomnę naszych wspomnień i przygód !!!

Kamil

Pozytywnie zaskoczyło mnie że zostałem wytypowany na Erasmusa na Martyniki. Lecieliśmy 9 godzin i to była bardzo długa podróż. Kiedy wyszliśmy z samolotu poczuliśmy gorący klimat Martyniki. Już na początku widzieliśmy jeden z największych samolotów na świecie Boeing747. Mieszkałem z panią nauczycielką o imieniu Laurence, która bardzo dobrze mówi po angielsku, a jej syn Loric trochę słabiej posługiwał się tym językiem.

Bardzo mi się podobały plaże na Martynice, a najmilej wspominam, choć nie była najładniejsza, tą nad którą lądowały samoloty. To właśnie tam dokładnie kilkanaście metrów nad moją głową lądowały samoloty.
Podczas wyjazdu mogłem spotkać wielu kolegów z różnych stron świata, najmilej wspominam Mr. Enzo, który był opiekunem grupy z Włoch. To z tą grupą czuliśmy się najlepiej.
Bardzo dziękuję za wspaniałą podróż. Zostanie ona na długo w mojej pamięci oraz w pamięci wszystkich osób z naszej polskiej grupy. Dziękujemy nauczycielkom za opiekę nad nami.

Kajtek

Długo zastanawiałem się nad tym co napisać, aby w odpowiedni sposób wyrazić to co przeżyłem i co zawsze pozostanie w mojej pamięci. 2 lutego rozpoczęła się nasza przygoda na tą wspaniałą wyspę. Nasz lot trwał łącznie 11 godz. Po długiej podróży dotarliśmy na miejsce. W ciągu tego tygodnia zwiedzałem najpiękniejsze miejsce na Martynice. Najbardziej podobała mi się plaża na południu wyspy, gdzie razem z moim kolegą z Martyniki, Mathysem i jego bratem Gabrielem oraz Bartkiem i jego kolegą nurkowaliśmy na rafie koralowej. Podczas pobytu poznałem ludzi z różnych stron świata: Włoch, Rumunii, Turcji oraz przede wszystkim z Martyniki. Martynika to piękna wyspa, na której zawsze świeci słońce. Super atmosfera i oczywiście ludzie, bo to oni tworzą atmosferę. Cieszę się, że miałem zaszczyt wyruszyć w taką podróż. Dziękuję pani Eli oraz pani dyrektor za troskę i cierpliwość nad nami ,oraz dziękuję naszej ekipie : Zuzi, Juli, Bartoszowi i Kamilowi. Ta przygoda zostanie na zawsze w mojej pamięci.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Po powrocie ze spotkania na Martynice, nasza wielka piątka – Zuzia Łobińska, Julia Grzelecka, Kajtek Żmijewski, Kamil Perzyński i Bartek Lewandowski – zrelacjonowała swój pobyt w ,,małej Francji w tropikach”. Uczniowie brali udział w przedostatniej już mobliności w ramach Projektu Erasmus+ ,,Realizing  excluded students by smart strategies”. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, podzielili się ze swoimi kolegami i koleżankami zdjęciami, a także w barwny i emocjonalny sposób opisali swój pobyt, opowiadali o zajęcia prowadzonych metodą Personalisation, dzielili się wrażeniami z wycieczek, przedstawili swoich przyjaciół z Sycylii, Martyniki, Turcji i Rumunii. 

Podczas spotkania rady pedagogicznej została również przedstawiona krótka relacja z pobytu na Martynice, a także została przybliżona metoda Personalisation skupiającą się na integralności osoby, uwzględniając indywidualne potrzeby jednostki, ale się do nich nie ograniczając. Nauczyciele, który brali udział w mobilności opisali zajęcia prowadzone tą metodą, a także przedstawili zalety metody Personalisation.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Styczeń

Przed kolejną mobilnością, na Martynice, zostały przeprowadzone zajęcia z przyrody i języka angielskiego metodą personalizacji.

Personalizacja polega na dotarciu do wszystkich uczniów, stosując takie same metody pracy i zadając takie same zadania. Polega to na organizowaniu zajęć tak, aby dostosować je do poziomu poszczególnych uczniów, nie zniechęcać ich do nauki, kompensować ich braki, wspierając równocześnie ich mocne strony. Nauczyciel powinien uwzględnić możliwości poznawcze uczniów.

Przebieg lekcji metodą personalizacji:

  • Nauczyciel podzieli uczniów na trzy jednolite grupy (o podobnych możliwościach poznawczych) : owls – grupa zaawansowana, foxes – grupa średnio zaawansowana i lions – grupa podsawowa;
  • Uczniowie rozwiązywali te same zadania, ale zróżnicowane pod względem trudności (karty pracy w załączniku).

Najważniejsze efekty personalizacji

  • odkrywanie umiejętności uczniów,
  • integracja grupy,
  • budowanie wspólnoty uczącej i wspierającej się,
  • budowanie wspólnoty okazującej sobie bezwarunkowy szacunek,
  • poczucie sukcesu w każdej grupie,
  • motywacja.

Karty pracy:

adjectives,adverbs /pobierz/

grammar /pobierz/

reading /pobierz/

vocabulary /pobierz/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Grudzień

Życzenia dla naszych przyjaciół z projektu.

https://www.facebook.com/1057105780973396/videos/785914521922927/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Listopad

Międzynarodowy Dzień Tolerancji obchodzony jest 16 listopada. W naszej szkole w dniu 15 listopada odbyło się spotkanie pt. „Bądź tolerancyjny wobec innych”,  podczas którego wyświetlana była prezentacja multimedialna na temat tolerancji. Celem spotkania było skłonienie naszych uczniów do refleksji  i przemyśleń nad postawami i zachowaniem względem drugiego człowieka oraz uświadomienie uczniom, że każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy równi. Poruszona została tematyka istotnych wartości w życiu człowieka, jak m.in. pomoc, zrozumienie, szacunek i akceptacja. Ideą było zachęcenie uczniów, aby w ich życiu tolerancja zagościła i towarzyszyła każdego dnia.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Październik

Hymn Projektu ,,Realizing  excluded students by smart strategies”.

https://www.facebook.com/1057105780973396/videos/374649176776969/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Wrzesień / Październik

To czas intensywnych przygotowań przed przyjazdem naszych wspaniałych gości z Turcji, Rumunii, Włoch i Martyniki. Podczas zajęć projektowych, uczniowie poszukiwali w Internecie wiadomości o krajach partnerskich. Szukano informacji dotyczących zabytków, nazw stolic, charakterystycznych budowli, potraw, dziecięcych zabaw, języka, legend,  symboli państwowych, systemów edukacyjnych, ciekawostek związanych z poszczególnymi krajami. Następnie wykonane zostały  wystawki które można było podziwiać podczas ,,erasmusowskiego” tygodnia w naszej szkole. Powstał również hymn naszego projektu.

We-are-the-children-of-Erasmus /pobierz/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Czerwiec

https://sierpc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3272:w-ramach-programy-erasmus-uczniowie-ze-szkoly-podstawowej-nr-3-odwiedzili-sycylie&catid=138&Itemid=427

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Piątka uczniów – Nadia Chochlińska, Marta Włoczewska, Filip Kędzierski, Krystian Telesiewicz, Maciek Graczykowski brała udział w spotkaniu na Sycylii w ramach Projektu Erasmus+ ,,Realizing  excluded students by smart strategies”. Po powrocie uczniowie przygotowali prezentację multimedialną o swoich sycylijskich przygodach. Uczniowie podzielili się ze swoimi kolegami i koleżankami zdjęciami,a także w barwny i emocjonalny sposób opisali swój pobyt, opowiadali o zajęcia prowadzonych metodą Peer Tutoring, dzielili się wrażeniami z wycieczek, przedstawili swoich przyjaciół z Sycylii, Martyniki, Turcji i Rumunii. 

Podczas spotkania rady pedagogicznej została również przedstawiona krótka relacja z pobytu na Sycylii, a także została przybliżona metoda Peer Tutoring polegająca na współpracy pomiędzy uczniami, gdzie jeden z uczniów tak zwany „Tutor” jest bogatszy w wiedzę i doświadczenie edukacyjne, co pozwala mu na „nauczanie” drugiego ucznia. Nauczyciele, który brali udział w moblilności opisali zajęcia prowadzone tą metodą we włoskiej szkole, a także przedstawili zalety metody Peer Tutoring.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Maj

Po powrocie z mobilności na Sycylii, nasi uczniowie w kilku słowach opisali swoją przygodę na tej pięknej wyspie!

Marta

Wyjazd na Sycylię, choć pełen niewiadomych, nie budził we mnie strachu. Już w piątek wieczorem nawiązałam kontakt z Ludovicą, u której miałam spędzić najbliższy tydzień. Wymieniałyśmy się zdjęciami, ogólnymi informacjami. Natomiast w niedzielę poznałam ją i jej rodziców osobiście. Przywitali mnie bardzo ciepło i sprawili, że poczułam się jak w domu. Spędziłyśmy godziny rozmawiając na różne tematy. Pierwszego dnia miło zaskoczył nas nauczyciel- opiekun grupy z Włoch, który starał się powiedzieć choć kilka słów w języku każdej grupy. Po szkole wybraliśmy się dużą grupą na zwiedzanie miasta. Dowiedzieliśmy się, że większość sklepów jest zamknięta w poniedziałki. We wtorek pojechaliśmy na wycieczkę do Taorminy, gdzie mogliśmy się zachwycać pięknem miasta. W środę uczestniczyliśmy w zajęciach uczniów, którzy pokazywali nam swoje zamiłowania do muzyki lub chemii, oraz szkolnej orkiestry, która zaprezentowała nam kilka utworów. Mieliśmy także możliwość zagrania razem z nimi, niektórzy wczuli się w muzykę za bardzo i po jednym uderzeniu popsuli tamburyn (tak, Filip, o tobie mówię). Popołudnie spędziłam z Nadią, Ludovicą i Chiarą nad morzem. Czwartek był dniem deszczowym. Od samego rana lało jak z cebra, a mieliśmy zaplanowaną wycieczkę do Syrakuzy. Przesiedzieliśmy ponad godzinę w autobusie po czym dowiedzieliśmy się, że wycieczka została odwołana. Wróciliśmy do szkoły na lekcje, ale tylko na chwilę, bo dotarła do nas informacja o wznowieniu wycieczki. Pogoda zmieniała się bez przerwy – raz żałowaliśmy, że nie mamy krótkich spodenek, a za godzinę szliśmy przez wodę w deszczakach. Ostatni dzień spędziliśmy w szkole, m. in. na sali gimnastycznej. Po szkole wybraliśmy się całą erasmusową grupą do Scoglitti, gdzie świetnie spędziliśmy ostatni dzień razem. Niestety, musieliśmy opuścić Vittorię już w sobotę o 4 nad ranem i po wielu uściskach, słowach pożegnania i łzach zostawiliśmy naszych przyjaciół i ruszyliśmy na lotnisko, by wrócić do naszych rodzin. Teraz mogę powiedzieć, że oprócz dwóch braci, mam upragnioną siostrę. Wszystko, co spotkało mnie na tym wyjeździe było bardzo pozytywne – zajęcia edukacyjne, wycieczki krajoznawcze, a najcenniejsze było spotkanie wielu wspaniałych, serdecznych ludzi.

Filip

W niedzielny wieczór poznałem moją włoską rodzinę. Nawiązałem kontakt z Andrea i szybko poszedłem spać po długiej podróży. Następnego dnia zostaliśmy mile przywitani i oprowadzeni po szkole. Poszliśmy na warsztaty oraz zajęcia muzyki. Finalnie zjedliśmy lunch i resztę dnia spędzaliśmy bliżej poznając się z rodzinami We wtorek pojechaliśmy na wycieczkę do Taorminy, aby zwiedzić starożytny teatr i sycylijskie muzeum lalek. W środę mieliśmy kolejne warsztaty u młodszych klas i normalne lekcje. W czwartek pomimo trudnych warunków pogodowych pojechaliśmy na kolejną wycieczkę do Syrakuzy – zobaczyliśmy grecki teatr i fabrykę papirusu. W piątek mieliśmy normalny dzień w szkole. Byliśmy na zajęciach wychowania fizycznego i robotyki. Po szkole wybraliśmy się nad morze, aby mile spędzić ostatnie chwile… Ostatniego dnia, czyli w sobotę niestety pożegnaliśmy się już z naszymi rodzinami około 4 godziny. Nie zabrakło też łez… Myślę, że będę pamiętał ten wyjazd pozytywnie, ponieważ spędziliśmy miłe czas w gronie wyjątkowych osób!

Nadia

Po otrzymaniu wiadomości o wyjeździe na Sycylię byłam bardzo podekscytowana. Miałam również obawy. Zastanawiałam się, czy rodzina, u której będę mieszkać mnie zaakceptuje. W czwartek nawiązałam kontakt z Chiarą, czyli moją „współlokatorką” na nadchodzący wyjazd. Po dłuższej rozmowie przekonałam się, że martwiłam się na zapas. Świetnie się razem dogadywałyśmy oraz przekonałam się, że dzielimy ze sobą pasje. Po przyjeździe na miejsce zostałam ciepło przywitana przez całą jej rodzinę. Mama Chiary upiekła ciasto z napisem „Welcome Nadia”. Poczułam się wtedy, jakbym miała drugi dom. Następnego dnia zostaliśmy mile zaskoczeni przez uczniów tamtejszej szkoły, którzy przygotowali wspaniałe występy na nasze przywitanie. Uczniowie wszystkich narodowości przedstawiali prezentację na temat miejsca zamieszkania oraz szkoły do której uczęszczają. Po skończonych zajęciach zwiedzaliśmy miasto. Następnego dnia wyruszyliśmy na wycieczkę do Taorminy, gdzie podziwialiśmy najważniejsze zabytki. W środę obserwowaliśmy eksperymenty chemiczne i inne doświadczenia. Byliśmy na zajęciach orkiestry, gdzie obserwowaliśmy przygotowanie do konkursu muzycznego. Braliśmy udział w lekcji matematyki oraz języka angielskiego, gdzie miałam możliwość zagrać z dziećmi w grę w po angielsku. Rodzina goszcząca zabrała mnie i Martę nad morze, gdzie mile spędziłyśmy czas z dwiema rodzinami włoskimi. W czwartek, mimo deszczowej pogody wyruszyliśmy na wycieczkę do Syrakuzy. Zmokliśmy do suchej nitki, lecz miło wspominamy chwile spędzone razem. Piątek był dniem niezwykle wyczekiwanym przez Chiarę i jej przyjaciół. Odbył się najważniejszy konkurs zespołów orkiestry z całej Sycylii. Dzięki zapałowi i determinacji nasi przyjaciele zdobyli pierwsze miejsce. W tym czasie my przebywaliśmy w szkole, między innymi na zajęciach wychowania fizycznego. Nadszedł ten dzień – sobota. Moment, w którym musieliśmy pożegnać się z tymi, do których tak mocno się przywiązaliśmy. Ze łzami w oczach musieliśmy opuścić naszych przyjaciół. Zrobimy wszystko, by nie utracić kontaktu z tak ważnymi dla nas osobami. Chiara i reszta przyjaciół zostaną na zawsze w moim sercu i nigdy nie zapomnę tych wszystkich wspaniałych chwil spędzonych razem…

Krystian

Już wieczorem w piątek poznałem się z moim przyszłym przyjacielem Cosminem. Gdy w niedziele po południu wyjeżdżaliśmy z Sierpca bardzo się stresowałem jak się później okazało niepotrzebnie. Gdy już dotarliśmy na miejsce spotkania późnym wieczorem zapoznałem się z Cosminem oraz jego rodzicami. Od razu pojechaliśmy do domu i poszedłem spać. W poniedziałek musiałem wstać dość wcześnie ponieważ zaplanowane były już różne aktywności w szkole. Na początku miło zaskoczyli mnie uczniowie oraz nauczyciel z Włoch. Po różnych zajęciach w szkole wybraliśmy się do miasta aby się bliżej poznać. We wtorek pojechaliśmy na wycieczkę do Taorminy i zwiedzaliśmy tam starożytny teatr.. W środę byliśmy na kolejnych aktywnościach przygotowanych przez włoskich uczniów. W czwartek dzień zaczął się nie zbyt przyjemnie ponieważ za oknem padał ulewny deszcz. Lecz pomimo to pojechaliśmy na kolejną wycieczkę tym razem do Syrakuzy. Zobaczyliśmy tam ogromną katedrę oraz jedyne miejsce na świecie (poza Egiptem) gdzie rośnie papirus. W piątek byliśmy na normalnych zajęciach w szkole. Braliśmy też udział w zajęciach wychowania fizycznego oraz warsztatach z robotyki. Po szkole wybraliśmy się wspólnie nad morze, aby razem spędzić miłe chwile. Niestety nadszedł ten moment czyli pożegnanie… Ostatniego dnia, naszej wyprawy na Sycylię czyli w sobotę pożegnaliśmy się z naszymi rodzinami około 4 godziny. Jestem przekonany że ten wyjazd zapamiętam bardzo pozytywnie, ponieważ spędziliśmy mile czas wśród wyjątkowych osób!

Maciek

Mógłbym napisać bardzo krótko – „To był super tydzień spędzony ze wspaniałymi ludźmi”, ale byłaby to informacja tylko dla Marty, Nadii, Filipa, Krystiana no i oczywiście naszych wspaniałych pań. Przed wyjazdem, tak jak wszyscy zapoznałem się z rodziną do której miałem przyjechać, jednak moi włoscy domownicy dość słabo mówili po angielsku, ale język rąk i włoskie słówka pomogły mi się porozumiewać przez resztę wyjazdu. Szkoła do której chodziliśmy zrobiła na mnie wielkie wrażenie, swoją tradycją i rozmiarem. Natomiast orkiestra była bardzo spektakularna i jej rozmiar zasługuje na uznanie.Vittoria – miejsce naszego pobytu to urokliwe i bardzo ładne miasto. Natomiast odwiedzona przez nas Taormina zachwyciła mnie antycznym greckim teatrem. Na kolejną wycieczkę pojechaliśmy do Syrakuzy, gdzie zobaczyliśmy piękną katedrę i jedyny papirus na świecie który rośnie poza Egiptem. 
Ostatni dzień naszego pobytu odbył się w szkole na ciekawych zajęciach z robotyki i wychowania fizycznego, natomiast popołudnie wszyscy razem spędziliśmy nad morzem.Tak jak wszystko co dobre szybko się kończy, tak i nasza sycylijska przygoda wczesnym rankiem w sobotę dobiegła końca, a szkoda bo był to wspaniały tydzień. Dziękuję, że mogłem tam być.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Kwiecień

Przed kolejną mobilnością, tym razem na Sycylii, zostały przeprowadzone zajęcia z przyrody i języka angielskiego metodą Peer Tutoring (tutoring rówieśniczy).

Tutoring rówieśniczy to jedna z metod pracy z uczniem. Polega ona na współpracy pomiędzy uczniami, gdzie jeden z uczniów tak zwany „Tutor” jest bardziej uposażony w wiedzę i doświadczenie edukacyjne, co pozwala mu na „nauczanie” drugiego ucznia. Nauczanie to polega przede wszystkim na powtórzeniu materiału poznanego podczas zajęć lekcyjnych, przygotowaniu do następnych lekcji czy przećwiczeniu konkretnych umiejętności.

Podczas zajęć tutoringu rówieśniczego wykorzystywana jest relacja rówieśnicza pomiędzy uczniami, która jest zdecydowanie bliższa niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.

Zajęcia Tutoringu rówieśniczego mają na celu wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego, rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów, a co za tym idzie zwiększenie efektów nauczania oraz chęć niesienia pomocy potrzebującym (dzieciom młodszym, mniej samodzielnym). Temu celowi służą cztery kategorie: autentyczność, dialog, spotkanie i zaangażowanie.

Podsumowanie zajęć przeprowadzonych metodą peer tutoring. Uczniowie wspaniale wcielili się w swoje role.

Nauczyciele:

  • próbowali wyjaśnić temat w najlepszy sposób,
  • często zadawali pytania, żeby sprawdzić czy uczeń rozumie temat,
  • rozwiązywali problemy uczniów,
  • naprowadzali swoich uczniów na poprawne odpowiedzi.

Uczniowie:

  • słuchali uważnie swoich nauczycieli,
  • zadawali pytania, gdy czegoś nie rozumieli,
  • odpowiadali na pytania nauczycieli,
  • wykonywali zadania i konsultowali swoje odpowiedzi z nauczycielami.

Najważniejsze efekty metody peer tuturing:

  • odkrywanie umiejętności uczniów,
  • integracja grupy,
  • budowanie wspólnoty uczącej i wspierającej się,
  • budowanie wspólnoty okazującej sobie bezwarunkowy szacunek.

PEER TUTORING-English lesson-student notes /pobierz/

PEER TUTORING-English lesson-tutor notes /pobierz/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

https://www.samsunhaberx.com/samsun-haberleri/yabanci-misafirler-samsuna-hayran-kaldi-15915.html 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5 kwietnia w ramach projektu ,,Realizing  excluded students by smart strategies”  członkowie grupy Erasmus+ projektowali plakaty związanie z problemem wykluczenia. Uczniowie zastanawiali się jakie są przyczyny wykluczenia. Po krótkiej dyskusji doszli do wniosku, że najczęstszą przyczyną jest inność, dziwność – rozumiana przez każdego w inny sposób, dla jednych inny jest uczeń, któremu zależy na dobrych ocenach, a dla innych osoba, która mówi za dużo lub za mało, dla jeszcze innych uczeń innej narodowości. Podczas pracy projektowej uczniowie starali się znaleźć sposoby rozwiązania i radzenia sobie z wykluczeniem, dyskutowali nad metodami przeciw zjawisku wykluczenia. Następnie swoje przemyślenia i wnioski z dyskusji przelali na plakaty.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Marzec

Wśród grupy uczniów realizujących projekt ,,Realizing  excluded students by smart strategies” została przeprowadzona ankieta, która miała na celu określić miejsce ucznia w grupie rówieśniczej.

Uczeń w grupie rówieśniczej-ankieta /pobierz/

Uczeń w grupie rówieśniczej-analiza ankiety /pobierz/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Informacje na temat naszego projektu pojawiły się w dwóch lokalnych gazetach: Ekstra Sierpc i Kurier Sierpecki, a także na stronie internetowej Urzędu Miasta w Sierpcu.

https://www.sierpc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3130:erasmus-w-szkole-podstawowej-nr-3-im-ks-jana-twardowskiego-w-sierpcu&catid=138&Itemid=427

https://ekstrasierpc.pl/pl/14_kultura/1116_erasmus_w_tr_jce.html

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Po pierwszej mobilności w Turcji odbyło się spotkanie grupy nauczycieli projektu Erasmus+  w celu omówienia metod i działań podjętych podczas spotkanie w Turcji. Ustalono te działania przed kolejnym spotkaniem, wybrano grupę uczniów na wyjazd na Sycylię. Działania podjęte na pierwszej mobilności i metody pracy przedstawione przez szkołę w Turcji zostały tez przedstawione i omówione podczas rady pedagogicznej.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Luty

Tuż przed wizytą w Turcji, rozstrzygnięto szkolny konkurs na logo międzynarodowego projektu ,,Realizing  excluded students by smart strategies”.

Wpłynęlo wiele prac i wszystkim uczniom dziękujemy za ciekawe plakaty.

Oto nagrodzone prace:

I miejsce Bartosz Kamiński kl. 5a

II miejsce Zofia Ptaszyńska kl. 7a

III miejsce Maciej Graczykowski kl. 7a

III miejsce Zuzanna Łobińska kl. 7c            

Wyróżnienie: Wiktoria Trawińska kl. 6b i Agata Tyburska kl. 4a

Te prace lecą do Turcji na Międzynarodowy Konkurs. Trzymamy kciuki!

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

6 lutego, pomimo ferii zimowych, część naszego teamu Erasmus+ pojawiła się od rana w szkole, aby nagrać krótki filmik z pozdrowieniami dla naszych przyjaciół z krajów partnerskich.

Uczennice stworzyły krótki scenariusz filmu, przećwiczyły swoje kwestie, a następnie jak prawdziwe gwiazdy filmowe wystąpiły przed kamerą. Nasze uczennice to prawdziwe profesjonalistki, dlatego nie trzeba było nam wielu dubli, aby powstał wspaniały i radosny filmik  z pozdrowieniami dla naszych przyjaciół.

script /pobierz/

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2603631869654105&id=1057105780973396&notif_id=1551815886423028&notif_t=page_post_reaction

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 Styczeń

23 stycznia 2019 r.  zostały przeprowadzone zajęcia języka angielskiego w ramach projektu Erasmus+ ,,Realizing  excluded students by smart strategies”. Zajęcia miały na celu wprowadzenie strategii nauczania zespołowego i zminimalizowanie zjawiska wykluczenia społecznego. Uczniowie pracując w wylosowanych wcześniej grupach wspólnie rozwijali podstawowe sprawności w posługiwaniu się językiem angielskim – gramatyka, słownictwo, słuchanie, czytanie, komunikacja – na poszczególnych stacjach zadaniowych. Podczas zajęć nauczyciel przyjął rolę instruktora. Poprzez wspólną pracę w grupie, uczniowie, nie tylko rozwijali swoje umiejętności z języka angielskiego, ale również uczyli się współpracy z innymi, integracji społecznej i lepszej komunikacji z członkami swojej grupy. Każdy uczeń w grupie był w stanie pokazać jakąś umiejętność, która pomogła mu zbudować poczucie własnej wartości i pewności siebie, a także przynależności do grupy.

 karty pracy /pobierz/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

W styczniu ogłoszono konkurs na logo naszego projektu. Trzy najlepsze prace przejdą do II etapu w Turcji, gdzie zostanie wybrane oficjalne logo projektu spośród prac uczniów z Francji, Turcji, Rumunii, Włoch i Polski.

Regulamin konkursu na logo Programu Erasmus+ /pobierz/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 Październik / Listopad

Na przełomie października i listopada nasi uczniowie  poznawali kraje partnerskie. Podczas zajęć projektowych, uczniowie poszukiwali w Internecie wiadomości o krajach partnerskich. Szukano informacji dotyczących zabytków, nazw stolic, charakterystycznych budowli, potraw, dziecięcych zabaw, języka, legend,  symboli państwowych, systemów edukacyjnych, ciekawostek związanych z poszczególnymi krajami. Następnie wykonane zostały  plakaty, które możemy podziwiać na tablicy Erasmus+.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Październik

W październiku odbyło się spotkanie zespołu zadaniowego nauczycieli koordynujących działania w projekcie.  Ustalono harmonogram pracy oraz dokonano szczegółowego przydziału zadań poszczególnym grupom projektowym. 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 Wrzesień

Z wielką radością informujemy, że Szkoła Podstawowa nr 3 im. ks. Jana Twardowskiego w Sierpcu została  beneficjentem projektu w ramach Partnerstwa Współpracy Szkół programu Erasmus+. W ciągu najbliższych dwóch lat nasi uczniowie będą pracować nad projektem ,,Realizing  excluded students by smart strategies”.

facebook