International Astronomical Search Collaboration April 17 – May 12.2023

Hands‑On Universe, Europe (EU-HOU) to program edukacyjny, który umożliwia uczniom badanie Wszechświata przy użyciu narzędzi oraz pojęć z nauk ścisłych, matematyki i technologii. Korzystając z Internetu, uczestnicy EU-HOU wnioskują o dane obserwacyjne z automatycznego teleskopu, pobierają obrazy z archiwum obrazów i analizują je za pomocą oprogramowania do przetwarzania obrazów. Koordynatorem tego programu w Polsce jest prof. dr hab. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN w Warszawie.

W ramach tego projektu, w dniach 17 kwietnia – 12 maja 2023 r. uczniowie naszej szkoły: Bartosz Brdak z klasy 8f, Mateusz Sochocki z klasy 8 d, Bartosz Urbański z klasy 8 d, Bartosz Żółtowski z klasy 8e pod kierunkiem nauczyciela fizyki i informatyki – pana Józefa Urbańskiego, uczestniczyli w kolejnej kampanii poszukiwania asteroid Pan-STARRS zorganizowanej przez „International Astronomical Search Collaboration” (IASC).

Prowadzili oni liczne obserwacje niewielkich obiektów w Układzie Słonecznym i wykonali trzy odkrycia wstępne (preliminary).

Wstępne odkrycie to pierwsza, oryginalna obserwacja nowej asteroidy. Jeśli planetoida zostanie zaobserwowana po raz drugi w ciągu najbliższych 7-10 dni, to jej status zostanie zmieniony na tymczasowy (provisional) przez Minor Planet Center (MPC). Asteroidy o tymczasowym statusie są utrzymywane w bazie danych MPC przez wiele lat, aż do uzyskania wystarczającej liczby obserwacji, aby w pełni określić orbitę. Proces ten trwa zazwyczaj 6-10 lat, po czym asteroida jest numerowana i skatalogowana przez Międzynarodową Unię Astronomiczną. Ponumerowane asteroidy (numbered) mogą być nazwane przez ich odkrywców.