„Matematyk – praktyk a nie teoretyk”.

Zgodnie z założeniami już trzeci rok w klasie VIa była wdrażana innowacja „Matematyk – praktyk a nie teoretyk”.

W I semestrze uczniowie opracowali plan i kosztorys wycieczki do Krakowa wyliczając koszty różnych elementów projektu. Po zapoznaniu z tematem nastąpiła organizacja grup projektowych i podział zadań. Ustalono harmonogram działań, omówiono źródła i sposoby zbierania informacji. Uczniowie spotkali sie z pracownikiem biura turystycznego. Zaplanowano podróż na mapie (przeliczano skalę, obliczano długości dróg, porównywano z trasami z Google Maps). Obliczono koszty podróży (prędkość, droga, czas, koszty za km, postojowe). Członkowie grup projektowych wyszukali miejsca noclegowe, wyliczyli koszty noclegów i wyżywienia. Wyszukano ciekawe miejsca do zwiedzania oraz inne atrakcje. Przygotowano prezentacje. Omówiono przeprowadzone działania – trasy, atrakcje, koszty. Prezentacja wyników projektu nastąpiła przed rodzicami i klasą VIb. Wspólnie wybrano propozycję wycieczki. Wycieczka odbyła się w dniach 5-8.06.2017 r. Później nastąpiło podsumowanie – zliczenie rzeczywistych kosztów, przedstawienie na diagramie słupkowym,  wyciagnięcie wniosków.

W II semestrze członkowie innowacji zdobywali podstawowe informacje z astronomii (prezentacja multimedialna). Uczniowie poznawali odległości kosmiczne (powtórzono wielkie liczby, prędkości kosmiczne, przypomniano zaokrąglanie liczb, jednostki czasu, ćwiczono posługiwanie się kalkulatorem). Budowali własne gwiazdozbiory, układy planetarne (konstrukcje geometryczne, symetrie) oraz swoje planety projektując warunki do życia i mieszkania (grawitacja, atmosfera, pojazdy, fauna i flora). Pole do popisu dały także stworzone modele pojazdów kosmicznych (aerodynamika, budowanie modelu – pola figur, figury przestrzenne, przeliczanie oryginału w skali).

W czasie 3-letniego cyklu pracy nad innowacją „Matematyk – praktyk a nie teoretyk” założone cele zostały zrealizowane.

Realizacja innowacji spowodowała, że uczeń  potrafił:

  • zbierać i gromadzić materiały, informacje oraz przedstawiać ich źródła,
  • korzystać z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz podczas prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych,
  • formułować wnioski oparte na obliczeniach praktycznych,
  • posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
  • planować i realizować praktyczne działania,
  • pracować w grupie, wykazywać poczucie odpowiedzialności za wynik drużyny,
  • dokumentować swoją pracę,
  • podejmować decyzje, oceniać, komunikować się z innymi,
  • wykorzystywać wiedzę matematyczną do rozwiązywania zadań praktycznych,
  • racjonalnie i sprawnie korzystać z kalkulatora, przyrządów mierniczych, map i planów oraz komputera,
  • przestrzegać zasad netykiety w Internecie.

Naturalną formą ewaluacji był poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych oraz pozytywne opinie rodziców.

 

facebook

Warning: Undefined array key "cookies_accepted" in /home/users/sp3-2023/public_html/wp-content/themes/sp/footer.php on line 103