Mobilność w Vittoria – urokliwym mieście na Sycylii- to już nasze drugie spotkanie z rodziną Erasmus+. Tym razem, w spotkaniu wzięło udział 5 uczniów: Nadia Chochlińska, Maciej Graczykowski, Filip Kędzierski, Krystian Telesiewicz i Marta Włoczewska.
Mobilność w ISTITUTO COMPRENSIVO „GIOVANNI XXIII – COLONNA” dotyczyła zajęć prowadzonych metodą Peer Tutoring – metodą polegającą na współpracy pomiędzy uczniami, gdzie jeden z uczniów tak zwany „Tutor” jest bogatszy w wiedzę i doświadczenie edukacyjne, co pozwala mu na „nauczanie” drugiego ucznia. Takie nauczanie polega przede wszystkim na powtórzeniu materiału poznanego podczas zajęć lekcyjnych, przygotowaniu do następnych lekcji czy przećwiczeniu konkretnych umiejętności.
Niedziela, 12.05.2019 r.
Cała przygoda rozpoczęła się 12 maja 2019 r. kiedy, to wsiedliśmy do samolotu i polecieliśmy w nieznane. Po przylocie, nasi uczniowie zostali poznali swoje ,,sycylijskie” rodziny i rozpoczęli tygodniową przygodę.
Poniedziałek, 13.05.2019 r.
W poniedziałkowy poranek zostaliśmy gorąco powitani przez całą radę pedagogiczną i uczniów na dziedzińcu szkolnym. Pozytywnie zaskoczył nas Enzo – koordynator z Włoch, który przygotował powitanie dla każdego kraju partnerskiego w języku ojczystym. Następnie oglądaliśmy krótki występ artystyczny przygotowany przez najmłodszych uczniów, po czym zostaliśmy oprowadzeni po szkole.
Ważnym punktem okazały się prezentacje dotyczące kraju, regionu i oczywiście szkoły poszczególnych partnerów przygotowane przez uczniów biorących udział w spotkaniu.
Po południu braliśmy udział w zajęciach technicznych prowadzonych metodą Peer Tutoring. Najmłodsi uczniowie pokazywali i instruowali innych, jak zrobić kwiatki z papierowych serwetek. Po tych zajęciach zakończył się nasz pierwszy dzień mobilności.
Wtorek, 14.05.2019 r.
Kolejnego dnia zaproponowano nam wycieczkę do Acireale i Taorminy. Zwiedziliśmy niezwykłe muzeum figur, które wykorzystywane są podczas paradny karnawałowej w tym miasteczku. Później wybraliśmy się do Mostra Permanente delle Uniformi Storiche, gdzie podziwialiśmy niezwykłą kolekcje mundurów z różnych epok. Ostatnim punktem w tej miejscowości był Teatro dell’opera dei pupi – muzeum lalkarskie – tradycję wpisaną na listę Arcydzieł Ustnego i Niematerialnego dziedzictwa Ludzkości UNESCO! Dzięki niesamowitej oprawie i dbałości o wyraz artystyczny widz wyrusza w sugestywną podróż w czasy średniowiecznych podań. Tutaj też zostały przeprowadzone zajęcia przez parę włoskich uczniów metodą Peer Tutoring na temat historii i sekretów wykonywania lalek.
Kolejnym miastem, które mieliśmy okazję zwiedzić była Taormina, podziwialiśmy tam antyczny teatr, który jest jedną z najbardziej znanych atrakcji tej malowniczej sycylijskiej miejscowości.
Środa, 15.05.2019 r.
W środę uczestniczyliśmy w zajęciach uczniów, którzy pokazywali nam swoje zamiłowania do muzyki, chemii oraz szkolnej orkiestry, która zaprezentowała nam kilka utworów. Wszystkie zajęcia odbywały się oczywiście metodą Peer Tutoring – czyli metodą nauczania rówieśniczego.
Uczestniczyliśmy również w zajęciach najmłodszych uczniów, a także zwiedziliśmy szkolny oddział w szpitalu, gdzie przebywające dzieci mają szansę uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych.
Czwartek, 16.05.2019 r.
Tego dnia cała erasmusowska grupa wybrała się na całodniową wycieczkę do przecudnej włoskiej miejscowości – Syrakuzy, a dokładnie na wyspę Ortygia. Ortygia to: wąskie labirynty uliczek, wymieszana różnorodna architektura i antyczne zabytki. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Noto. Wpisane w roku 2002 na listę UNESCO miasteczko Noto zachwyci swą harmonią i bogactwem architektury nie tylko miłośników włoskiego baroku. Zwiedzanie zaczęliśmy przy okazałej bramie miejskiej Porta Reale, a następnie spacerowaliśmy wzdłuż głównej ulicy Corso Vittorio Emanuele.
Piątek, 17.05.2019 r.
Piątek, to już ostatni dzień naszego spotkania na Sycylii. Tego dnia uczestniczyliśmy w zajęciach z robotyki (oczywiście przeprowadzone metodą Peer Tutoring), a także zajęciach sportowych na sali gimnastycznej.
Po każdych przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu, tj. przeciwdziałaniu wykluczeniom. Podkreślono, iż uczniowie nabywali taką wiedzę i umiejętności, które z pewnością będą im niezbędne, aby prawidłowo funkcjonować w globalnym świecie. Wprowadzane strategie i harmonijna współpraca dzieci, pozwoli im odnieść sukces w realnym świecie. Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie podkreślili, iż zaobserwowano przykłady dobrych praktyk i innowacyjnych metod wprowadzanych w codzienne zadania i czynności dzięki metodzie Peer Tutoring.
Po południu przedstawiono prezentacje i krótkie filmiki krajów partnerskich (Rumunia, Martynika, Turcja, Polska) na temat zajęć przeprowadzonych metodą Peer Tutoring w swoim szkołach.
Podczas ostatniego spotkania podsumowano mobilność we Włoszech na temat Peer Tutoring, a także planowano działania kolejnej mobilności, która będzie miała miejsce w październiku 2019r. w Polsce i zostanie poświęcona tematowi – Team Teaching. Wręczyliśmy również naszym przyjaciołom ze szkół partnerskich (Turcja, Rumunia, Martynika Sycylia) i włoskim rodzinom, u których mieszkali nasi uczniowie, upominki przekazane przez pana Jarosława Perzyńskiego-Burmistrza Miasta Sierpc. Oczywiście na zakończenie opracowano raport, a wszyscy uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty.
Sobota 18.05.2019 r.
Sobotni poranek okazał się bardzo smutny, nastąpił czas pożegnań, nie obyło się bez łez. Już o godz. 4 rano pełni wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.