Innowacja pedagogiczna z języka polskiego pt. „Spotkania z kulturą” została przeze mnie opracowana i jest wdrażana w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasie IVb od września 2014r. W II semestrze skoncentrowano się na zasadach właściwej komunikacji, kodeksie klasowej życzliwości, poznawano cechy współczesnej damy i dżentelmena. Uczniowie wzięli udział w szkolnym wernisażu prac plastycznych na temat: „Podróż moich marzeń”. Szukali poetyckiej inspiracji na łonie natury w czasie wyjścia na wiosenną łąkę, a następnie tworzyli własny wiersz o wiośnie. W dalszej kolejności prezentowali swój utwór na forum zespołu klasowego. Powyższe działania pozwoliły na uwrażliwianie dzieci na piękno słowa poetyckiego.
Dzieci aktywnie włączały się w różne inicjatywy proponowane przez instytucje kultury w naszym mieście. Warto wspomnieć o następujących:
- spektakl teatralny „Gniazdo” (organizator CKiSz)
- wystawa „Nobliści znad Wisły” (organizator Biblioteka Miejska)
- lekcja multimedialna „Wzór bohatera literackiego” (organizator CKiSz)
- pokaz historyczny – „Kultura średniowiecza”
Zorganizowano także wycieczkę do Torunia, w jej programie znalazła się lekcja muzealna pt. „Muzealni tropiciele” w Muzeum im. Toniego Halika. Poprzez działanie uczniowie poznawali egzotyczne zbiory, ale także doskonalili umiejętność pracy w kilkuosobowych zespołach zadaniowych. Warto też podkreślić element rywalizacji, który bardzo motywował dzieci do wzmożonego wysiłku. W programie wyjazdu znalazł się także spacer po Toruńskiej Starówce, podczas którego uczniowie mogli podziwiać zabytki w myśl hasła „Gotyk na dotyk”.
W czasie spektakli teatralnych uczniowie mogli zaobserwować na scenie środki wyrazu w teatrze ( gra aktorów, rekwizyty, kostiumy), jak również rzeczowo o nich dyskutować na zajęciach, ucząc się trudnej sztuki argumentowania swojego stanowiska oraz przekonywania innych do własnych racji.
Na zakończenie przeprowadzono podsumowanie zajęć oraz ich ewaluację, za pomocą ankiety ewaluacyjnej. Wnioski z ankiety są następujące:
- dzieci bardzo chętnie i aktywnie brały udział w zajęciach
- uważają, że zdobyte wiadomości i umiejętności mogą wykorzystać na innych przedmiotach nauczania
- atmosferę na zajęciach oceniły jako bardzo przyjazną
- szczególnie podobały im się zajęcia na wiosennej łące oraz wyjścia na wystawy i spektakle
Uczniowie chętnie uczęszczają na zajęcia, są bardzo aktywni. Szczególnie lubią pracować w zespołach zadaniowych, jestem bardzo zadowolona z ich zaangażowania.