Podsumowanie innowacji pedagogicznej z języka polskiego „Spotkania z kulturą” w klasie IVb II semestr 2014/2015

 

 

   Innowacja pedagogiczna z języka polskiego pt. „Spotkania z kulturą” została przeze mnie opracowana i jest wdrażana w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasie IVb od września 2014r. W II semestrze skoncentrowano się na zasadach właściwej komunikacji, kodeksie klasowej życzliwości, poznawano cechy współczesnej damy i dżentelmena. Uczniowie wzięli udział w szkolnym wernisażu prac plastycznych na temat: „Podróż moich marzeń”. Szukali poetyckiej inspiracji na łonie natury w czasie wyjścia na wiosenną łąkę, a następnie tworzyli własny wiersz o wiośnie. W dalszej kolejności prezentowali swój utwór na forum zespołu klasowego. Powyższe działania pozwoliły na uwrażliwianie dzieci na piękno słowa poetyckiego.

   Dzieci aktywnie włączały się w różne inicjatywy proponowane przez instytucje kultury w naszym mieście. Warto wspomnieć o następujących:

  1. spektakl teatralny „Gniazdo” (organizator CKiSz)
  2. wystawa „Nobliści znad Wisły” (organizator Biblioteka Miejska)
  3. lekcja multimedialna „Wzór bohatera literackiego” (organizator CKiSz)
  4. pokaz historyczny – „Kultura średniowiecza”

   Zorganizowano także wycieczkę do Torunia, w jej programie znalazła się lekcja muzealna pt. „Muzealni tropiciele” w Muzeum im. Toniego Halika. Poprzez działanie uczniowie poznawali egzotyczne zbiory, ale także doskonalili umiejętność pracy w kilkuosobowych zespołach zadaniowych. Warto też podkreślić element rywalizacji, który bardzo motywował dzieci do wzmożonego wysiłku. W programie wyjazdu znalazł się także spacer po Toruńskiej Starówce, podczas którego uczniowie mogli podziwiać zabytki w myśl hasła „Gotyk na dotyk”.

   W czasie spektakli teatralnych uczniowie mogli zaobserwować na scenie środki wyrazu w teatrze ( gra aktorów, rekwizyty, kostiumy), jak również rzeczowo o nich dyskutować na zajęciach, ucząc się trudnej sztuki argumentowania swojego stanowiska oraz przekonywania innych do własnych racji.

   Na zakończenie przeprowadzono podsumowanie zajęć oraz ich ewaluację, za pomocą ankiety ewaluacyjnej. Wnioski z ankiety są następujące:

  1. dzieci bardzo chętnie i aktywnie brały udział w zajęciach
  2. uważają, że zdobyte wiadomości i umiejętności mogą wykorzystać na innych przedmiotach nauczania
  3. atmosferę na zajęciach oceniły jako bardzo przyjazną
  4. szczególnie podobały im się zajęcia na wiosennej łące oraz wyjścia na wystawy i spektakle

   Uczniowie chętnie uczęszczają na zajęcia, są bardzo aktywni. Szczególnie lubią pracować w zespołach zadaniowych, jestem bardzo zadowolona z ich zaangażowania.

facebook

Warning: Undefined array key "cookies_accepted" in /home/users/sp3-2023/public_html/wp-content/themes/sp/footer.php on line 103