Mobilność

WIZYTA ONLINE W RUMUNII – 27.09. – 01.10.2021r.

Poniedziałek 27.09.2021r.

W dniu 27 września 2021r. w naszej szkole rozpoczęła się kolejna Erasmusowa przygoda. W ramach projektu Erasmus+ „Effective Communication – Communication skills” rozpoczęliśmy czwartą mobilność online przygotowaną przez partnerów z Rumunii. Mobilność poświęcona jest komunikacji wizualnej. Podczas dzisiejszych zajęć obejrzeliśmy prezentację multimedialną poświęconą komunikacji wizualnej, przeprowadziliśmy interesującą dyskusję dotyczącą prezentacji oraz wymieniliśmy się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Udało nam się dojść do wspólnych wniosków. Zważywszy na temat mobilności rozmawialiśmy również o wykorzystaniu narzędzi multimedialnych w procesie komunikacji. Rozwijaliśmy także kompetencje cyfrowe m.in. nauczyliśmy się tworzyć swoje awatary za pomocą przydatnych aplikacji. To było bardzo ciekawe i kreatywne zadanie. Wspaniałym doświadczeniem dla wszystkich uczestników była autoprezentacja uczestników mobilności. Dała nam ona namiastkę kontaktu face to face, pozwoliła bliżej poznać naszych rówieśników i dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat. Wrzesień jest miesiącem, w którym obchodzimy Europejski Dzień Języków Obcych dlatego też nasi partnerzy postanowili włączyć go do mobilności. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły przygotowali prezentacje multimedialne oraz występy na temat wybranych krajów obcojęzycznych. Nasi partnerzy z Rumunii przygotowali bardzo ciekawy quiz dotyczący języków obcych. Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, poznając tym samym różne językowe ciekawostki. Mieliśmy również okazję posłuchać łamańców językowych w wykonaniu naszych partnerów. Było to nie lada wyzwanie dla każdej z grup, by bezbłędnie zaprezentować łamańce w języku ojczystym. Podjęliśmy również próbę powiedzenia łamańca w języku krajów partnerskich – śmiechu było co nie miara. Ciekawostką dzisiejszego dnia jest Challenge of the day – zadanie związane z tematyką poruszaną danego dnia, które nasi uczniowie muszą wykonać . Zadanie na dziś: Znaleźć elementy komunikacji wizualnej w swoim otoczeniu. To był cudowny dzień , pełen aktywnych działań. Czekamy na więcej 😊

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Wtorek 28.09.2021r.

W dniu 28 września 2021r. uczestniczyliśmy w drugim dniu mobilności online przygotowanym przez naszych partnerów z Rumunii. Dziś mieliśmy ogromną przyjemność choć na chwilę przenieść się do Rumunii by poznać uroki tego kraju. Obejrzeliśmy fascynujące prezentacje na temat kraju przygotowującego mobilność. Mieliśmy okazję poznać najważniejsze miasta, miejsca, regiony, budowle oraz ważne dla Rumunii osobistości. Zostaliśmy wirtualnie oprowadzeni po szkole, jak również przecudnym miasteczku, w którym się ona znajduje. Poznaliśmy również tradycyjne rumuńskie potrawy. Nieodzownym elementem każdej kultury są stroje regionalne. To właśnie na nich skupiliśmy nasze dzisiejsze działania. Uczniowie z rumuńskiej szkoły zaprezentowali nam tradycyjne stroje swojego regionu. Ciekawostką było, że stroje przekazywane są w rodzinie z pokolenia na pokolenie. Naszym wspólnym działaniem było przygotowanie obrazów prezentujących tradycyjne stroje naszego kraju. Następnie za pomocą platformy Padlet, na której umieszczamy wszystkie nasze działania stworzyliśmy galerię prac. Uczniowie z grupy tureckiej również zaprezentowali nam elementy swoich tradycyjnych nakryć głowy, a uczennice z grupy polskiej fragment ludowego tańca. Figurę taneczną zwaną Obyrtka. Mieliśmy również przyjemność obejrzeć prezentację na temat tego, w jaki sposób budować skuteczną komunikację. Następnie wspólnie stworzyliśmy przepis, dzięki któremu nasz sposób porozumiewania się będzie najbardziej efektywny. Dzięki temu działaniu poszerzyliśmy zakres naszej wiedzy oraz rozwinęliśmy nasze kompetencje zarówno społeczne jak i językowe. Nasze zajęcia podsumowaliśmy quizem dotyczącym skutecznej komunikacji. To był kolejny, ekscytujący dzień, pełen aktywnej pracy. Zobaczymy, co przyniesie kolejny 😊

Środa 29.09.2021r.

W dniu 29 września 2021r. uczestniczyliśmy w trzecim dniu mobilności online przygotowanym przez naszych partnerów z Rumunii. Dzień ten upłynął nam pod hasłem: „Don’t worry, be happy” 😊. Aby wprowadzić się w ten optymistyczny nastrój rozpoczęliśmy naszą mobilność od wspólnego wykonania tejże piosenki. Pełni energii i pozytywnych wibracji wzięliśmy się do pracy. Nawiązując do wczorajszego tematu dnia oraz przepisu, który stworzyliśmy, aby komunikować się efektywnie wykonaliśmy w programie Canva plakaty pt: „The recipe for a great communication” – wszystkie nasze prace zostały umieszczone na platformie Padlet. Prezentowaliśmy je również wszystkim uczestnikom projektu. Działanie to sprawiło nam wiele radości. Poznaliśmy również kolejne przydatne narzędzie by rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. Kolejnym działaniem zaplanowanym na dzisiejsze spotkanie było przygotowanie prac, dzięki którym powstanie Erasmusowy kalendarz. Każdy z uczestników projektu musiał zaprojektować rysunek dotyczący komunikacji wizualnej. Wszystkie prace zostaną umieszczone na platformie, do której zostanie utworzony link do głosowania. Obrazy, które osiągną największą ilość głosów zostaną umieszczone w kalendarzu. Liczymy na Wasze głosy😊 To był bardzo energetyczny, radosny i kreatywny dzień. Kończymy go z piosenką na ustach przekazując wszystkim pozytywne wibracje: „DON’T WORRY, BE HAPPY”

Czwartek 30.09.2021r.

W dniu 30 września 2021r. uczestniczyliśmy w czwartym dniu mobilności online przygotowanym przez naszych partnerów z Rumunii. W tym dniu w Polsce obchodzony jest Dzień Chłopaka. Z tej okazji nasze dziewczyny przygotowały małą niespodziankę dla wszystkich chłopców biorących udział w projekcie i wyśpiewały im życzenia. Chłopcy przyjęli je z wielką radością. Gospodarze mobilności zaprosili nas do wirtualnej restauracji. Zgodnie z tematem przewodnim mobilności, naszym zadaniem było przedstawić krótką scenkę z udziałem kelnera oraz klienta, który chce złożyć zamówienie. Zadaniem klienta było przedstawić za pomocą gestów, jakie danie z menu chce zamówić, a rolą kelnera odgadnąć jakie danie wybrał klient. Odgrywanie scenek sprawiło nam wiele radości. Kolejnym fascynującym i bardzo kreatywnym zadaniem było tworzenie map myśli za pomocą platformy Coogle. Każdy z krajów dostał krótką historię do przeczytania. Dla grupy tureckiej było to „The mummy”, dla grupy rumuńskiej „The ugly duckling”, a nam przypadło w udziale :”The treasure map”. Naszym zadaniem było wybrać z tekstu 20 kluczowych słów i stworzyć wizualizację opowiadania za pomocą mapy myśli. Następnie każda z grup prezentowała swoją pracę. Dzięki temu zadaniu po raz kolejny mieliśmy możliwość doskonalić i rozwijać swoje kompetencje cyfrowe, społeczne i oczywiście językowe. Zadaniem podsumowującym dzisiejszą pracę był quiz wiedzy dotyczący naszej mobilności przygotowany na platformie Kahoot. Wszyscy uczestnicy z wielkim zaangażowaniem wzięli w nim udział dzielnie odpowiadając na pytania. Cała drużyna Erasmusa poradziła sobie świetnie z tym zadaniem, jednak zwycięzcami quizu zostali Kinga i Kacper. Gratulacje 😊 Kolejny dzień pełen fascynujących działań za nami. Z niecierpliwością czekamy na ostatni.

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Piątek 01.10.2021r.

1 października 2021r. uczestniczyliśmy w piątym i zarazem ostatnim dniu mobilności online przygotowanym przez partnerów z Rumunii. Dzień ten poświęciliśmy na podsumowanie naszych działań oraz ewaluację projektu. Wspólnie obejrzeliśmy prezentację przygotowaną przez naszych gospodarzy z Rumunii, w której zawarte były wszystkie tygodniowe działania. Wypełniliśmy również ankiety ewaluacyjne, aby wyrazić swoją opinię na temat mobilności online. Nie zabrakło również niekończących się podziękowań i pożegnań. Pocieszająca jest myśl, że jesteśmy w stałym kontakcie z innymi uczestnikami projektu. Udział w projekcje to dla nas ogromna szansa na rozwijanie swoich kompetencji językowych, cyfrowych i społecznych. Nawiązały się miedzy nami przyjaźnie i będziemy je pielęgnować najlepiej jak potrafimy. Nie mówimy jednak do widzenia lecz do zobaczenia w grudniu. To jeszcze nie koniec naszej erasmusowej przygody.

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

WIZYTA ONLINE W TURCJI – 07.06. – 11.06.2021r.

W dniu 7.06.2021r. rozpoczęliśmy kolejną przygodę z projektem Erasmus + Effective communication – communication skills. Wraz z grupą uczniów uczestniczymy w pierwszej mobilności online organizowanej przez partnerów tureckich. Przez cały tydzień będziemy łączyć się na platformie Zoom z naszymi partnerami z Turcji i Rumunii. Dziś otworzyliśmy spotkanie grą integracyjną, poznaliśmy dyrekcję, nauczycieli oraz uczniów szkół partnerskich. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z naczelnikiem Wydziału Oświaty, który opowiedział nam o tureckim systemie edukacji i odpowiedział na wszystkie nasze pytania. Poznaliśmy też Turcję i życie jej mieszkańców, odbyliśmy wirtualną wycieczkę po miejscowości Kilis i poznaliśmy muzykę regionu. Na koniec zostaliśmy wirtualnie oprowadzeni po tureckiej szkole. Czekamy z niecierpliwością na niespodzianki, które przyniosą kolejne dni mobilności online.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wtorek 8.06.2021r.

Podczas dzisiejszej mobilności daliśmy upust swojej kreatywności. W czasie łączenia rozmawialiśmy o Kapsule Czasu. Było to wprowadzenie do tematu dzisiejszych zajęć. Podczas pierwszego łączenia nasi uczniowie pisali listy do samych siebie, które umieszczone zostały w skrzynkach wiadomości i przechowywane będą w szkolnej Kapsule Czasu przez najbliższe 10 lat. Po tym czasie uczniowie powrócą do szkoły, by odczytać napisane przez nich listy i porównać swoje wyobrażenie o własnej przyszłości z rzeczywistością. Niektórzy z uczniów przeczytali nam swoje listy. Kolejnym działaniem było dekorowanie Skrzynek Wiadomości, w których przechowywane będą napisane prze uczniów listy. Po udekorowaniu skrzynek, nasi uczniowie umieścili swoje listy w skrzynce, która zostanie zamknięta we wcześniej wspomnianej Kapsule Czasu. Kolejnym działaniem przygotowanym przez naszych tureckich gospodarzy było przedstawienie gier ulicznych. Po obejrzeniu prezentacji okazało się, że mamy ze sobą wiele wspólnego, znaliśmy prawie wszystkie gry. Część spotkania wykorzystaliśmy na wspólną zabawę, postanowiliśmy spróbować zagrać w każdą z gier. Sprawiło nam to wiele radości. Z niecierpliwością czekamy na kolejny dzień.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Środa 9.06.2021r.

Mobilność – dzień trzeci. W dniu dzisiejszym nasze działania skoncentrowane były na skutecznej komunikacji. Rozmawialiśmy o tym, co jest podstawą dobrej komunikacji. Każdy z krajów partnerskich przedstawił i omówił prezentację pt: „Communication for understanding”. Kolejnym działaniem było zapoznanie z głównymi postaciami tradycyjnej tureckiej gry cieni Hacivatem i Karagozem. Centralnym tematem spektaklu jest kontrastująca interakcja między dwoma głównymi bohaterami. Mieliśmy przyjemność obejrzeć jeden ze spektakli, a następnie wykonaliśmy pacynki głównych bohaterów i samodzielnie przygotowaliśmy dialogi, by w finalnej części naszego spotkania odegrać scenki z udziałem Hacivata i Karagoza. Wykonanie kukiełek i układanie dialogów wymagało od nas kreatywności i pomysłowości. Tego jednak nam nie brakuje. To było wspaniałe doświadczenie i sprawiło nam mnóstwo radości. Jeszcze bardziej rozwinęliśmy swoje kompetencje językowe i po raz kolejny pokonaliśmy obawę przed mówieniem. Nasz wspólny wysiłek nie poszedł na marne, wszystkie grupy poradziły sobie doskonale z tym zadaniem i zostały sowicie nagrodzone brawami. Ciekawe, co przyniesie kolejny dzień 🙂

Czwartek 10.06.2021r.

Mobilność – dzień czwarty. Dzisiejszy dzień zapewnił nam wiele wrażeń. Zostaliśmy zaproszeni na spotkanie z kulturą turecką .Mieliśmy przyjemność poznać tradycyjne tureckie tańce, które zrobiły na nas ogromne wrażenie. Mieliśmy też okazję nauczyć się jednego z tańców. Musimy nieskromnie przyznać, że wyszło nam to bardzo dobrze. Nasi tureccy gospodarze zorganizowali dla nas koncert muzyki tureckiej przygotowany przez nauczycielkę muzyki oraz uczennice z ich szkoły. my również mogliśmy pochwalić się naszymi umiejętnościami wokalnymi. przy gitarowym akompaniamencie naszej koleżanki Agaty zaśpiewaliśmy naszym partnerom piosenkę: „Jedzie pociąg z daleka”, która spotkała się z głośnym aplauzem. Kolejnym działaniem przez nas podjętym było stworzenie słów do Common song – wspólnej piosenki drużyny Erasmusa. Byliśmy bardzo kreatywni i stworzyliśmy Erasmusowy hit, który wspólne odśpiewaliśmy. Kolejny dzień pełen wrażeń, szkoda, że nasza przygoda z mobilnością online dobiega końca.

Piątek 11.06.2021r.

Dziś zakończyliśmy naszą przygodę z Erasmusem. W czasie spotkania dokonaliśmy podsumowania oraz ewaluacji mobilności online. Podsumowaliśmy też ostatni rok pracy i dokonaliśmy jego ewaluacji. Nie obyło się bez wzruszeń i podziękowań . Zaplanowaliśmy działania na następną mobilność. Mamy nadzieję, że tym razem pandemia nie pokrzyżuje nam planów i będziemy mogli spotkać się w realu w Rumunii. Nastąpiło oficjalne zakończenie mobilności online, podczas którego nasi cudowni tureccy  gospodarze przesłali nam certyfikaty uczestnictwa w mobilności.

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wizyta w Rumunii – 23.02. – 29.02.2020r.

      W dniach 23 – 29 lutego 2019 r.  odbyło się  drugie spotkanie w ramach realizacji  projektu Erasmus +  „Effective Comminucation – Communication skills” . W tygodniowym spotkaniu roboczym wzięli udział nie tylko nauczyciele – przedstawiciele szkół partnerskich z Polski, Rumunii i Turcji, ale również uczniowie z tychże szkół. Spotkanie to odbyło się we Vladesti – niewielkiej miejscowości położonej 6 km od miasta Valcea, którego okolice zaliczane są do najpiękniejszych zakątków kraju Drakuli.

Mobilność, w której wzięło udział ośmioro uczniów: Kinga Jarzyńska, Patryk Rosiński, Julia Ożdżeńska, Gabriela Nyklas, Agata Chojnacka, Piotr Lasek, Magda Domagała i Amelia Marlęga oraz trzy nauczycielki Małgorzata Szumska, Małgorzata Murawska i Małgorzata Sajewska – dotyczyła efektywnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz integracji uczniów z różnych krajów.

Przygoda, która zapadła nam w pamięć, rozpoczęła się 23 lutego od spotkania przed budynkiem szkoły, skąd wyruszyliśmy na lotnisko im. Chopina w Warszawie, a stamtąd udaliśmy się samolotem na podbój Rumunii. Po niemal półtoragodzinnej podróży samolotem dotarliśmy do Bukaresztu, który przywitał nas piękną pogodą i słońcem. W późnych godzinach wieczornych dojechaliśmy do Vladesti, gdzie już czekały rumuńskie rodziny goszczące naszych uczniów. Tak rozpoczęła się trwająca tydzień niezapomniana przygoda.

 Poniedziałek 24.02.2020r.

Kolejny dzień naszej mobilności obfitował w konkretne działania i wiele atrakcji. Rozpoczęliśmy go od zabaw integracyjnych dla uczniów i krótkiego spotkania roboczego nauczycieli. W ten słoneczny poniedziałek przywitała nas bardzo ciepło rada pedagogiczna Scoala Gimnaziala „Grigore Mihaescu”,  spotkaliśmy się z nauczycielami z Musabeyli Yatili Bolge Orta Okulu w Musabeyli z Turcji. Następnie miało miejsce uroczyste rozpoczęcie wizyty w rumuńskiej szkole. Koordynatorzy projektu – Corina i Catalin oraz burmistrz Vladesti przywitali nas solą i tradycyjnym drożdżowym plackiem z kandyzowanymi owocami. Czekała na nas również niespodzianka – uczniowie Scoala Gimnaziala „Grigore Mihaescu” w strojach regionalnych zaprezentowali krótki występ artystyczny,  w którym pokazali nie tylko rumuńskie  tańce i  piosenki, ale również swoje umiejętności wokalne i taneczne zademonstrowali w tańcach i piosenkach tureckich i polskich. Po inauguracyjnym spotkaniu w salce widowiskowej, podczas  którego każdy z krajów zaprezentował swój hymn narodowy, oprowadzono nas po budynku szkoły.

Uczniowie i nauczyciele tego dnia brali aktywny udział w ciekawych warsztatach, m.in. po spotkaniu z miejscowym rzeźbiarzem mogli spróbować swoich sił w trudnej sztuce rzeźbienia drewna, a później w sztuce tkania dywaników z wykorzystaniem surowców wtórnych. Na zakończenie zajęć technicznych na naszych uczniów czekała słodka niespodzianka – papanasi, czyli  tradycyjne rumuńskie pączki serowe ze śmietaną, dżemem i owocową polewą.

 Wtorek 25.02.2020r.

Wtorkowy poranek we Vladesti przywitał nas słońcem i piękną pogodą.Dzień rozpoczęliśmy od  ćwiczeń i zabaw  integrujących, a potem uczestniczyliśmy w lekcji otwartej. Dotyczyła ona komunikacji niewerbalnej, werbalnej oraz barier w procesie komunikowania się. Obejrzeliśmy również króciutką sztukę teatralną przygotowaną przez uczniów klasy IV. Była to inscenizacja znanej rumuńskiej bajki z wykorzystaniem metody dramy.  Odbyło się również spotkanie robocze nauczycieli, podczas którego dyskutowano o zadaniach do realizacji przez poszczególne szkoły partnerskie podczas kolejnej wizyty w Rumunii. Zostało ono poprzedzone  warsztatami integrującymi nauczycieli i uczniów – garncarskimi oraz manualnymi – wyklejanie różnorodnym ziarnem obrazków.

Popołudnie upłynęło bardzo szybko. Po obiedzie i zabawach integracyjnych wyruszyliśmy do miejscowości wypoczynkowej położonej na stokach  Karpat Południowych – Baile Olanesti. Po spotkaniu z włodarzem miasteczka zamieszkanego przez 5 tys. osób utrzymujących się głownie z turystyki  wyruszyliśmy na pieszą wycieczkę po zalesionych wzgórzach otaczających uzdrowisko. Skosztowaliśmy leczniczych wód ze źródeł mineralnych, z których słynie Baile Olanesti i podziwialiśmy roztaczające się widoki, szczególnie niewielkie wodospady. Na koniec eskapady po jednej z turystycznych  wizytówek kraju Drakuli czekała  na nas niespodzianka – kolejny rumuński słodki przysmak.

Środa 26.02.2020r.

Trzeci dzień pobytu w gościnnej Rumunii  zaczęliśmy od wizyty u burmistrza miasteczka. Spotkaliśmy się z miejscowym popem, który opowiedział nam historię prawosławnej świątyni. Potem zwiedzaliśmy Urząd Miejski we Vladesti, a stamtąd udaliśmy się do Valcei na wizytę w kuratorium i krótką rozmowę z przedstawicielami władz oświatowych. Na zakończenie spotkania w Inspectoratum Scolar Judetean wręczyliśmy drobny upominek od dyrekcji naszej szkoły i Burmistrza Miasta Sierpc – p. Jarosława Perzyńskiego.

Po południu udaliśmy się do Centrum Informacji Turystycznej w Valcei, gdzie obejrzeliśmy film promujący region i jego najciekawsze zakątki oraz wyroby lokalnych rzemieślników. W  miejskim parku czekała na nas kolejna miła niespodzianka, tym razem muzyczna – zostaliśmy przywitani tanecznymi rytmami przez  orkiestrę z Młodzieżowego Domu Kultury. Wszyscy świetnie się bawiliśmy, słuchając nie tylko światowych szlagierów, ale również polskich i tureckich melodii. Następnie udaliśmy się  na warsztaty twórcze, taneczne i kulinarne. Zmierzyliśmy się na nich z rumuńskimi tańcami narodowymi i wyrobem oraz pieczeniem pączków. Na koniec dnia czekała na nas apetyczna pizza w hotelowej restauracji.

Czwartek  27.02.2020r.

Czwartek przywitał nas pochmurnym niebem i deszczem. Mimo niepogody wyruszyliśmy na całodniową wycieczkę po regionie Valcea. Z okien autobusu podziwialiśmy piękno budzącej się do życia przyrody. Byliśmy w Rezervatia Naturala Muzeul Trovantilor Costesti, a potem uczestniczyliśmy w pokazie wyrobu ceramiki, z której słyną zwiedzane przez nas okolice. Następnie udaliśmy się do Culele de la Maldaresti – ważnego dla Rumunii miejsca historycznego z zabytkowymi budowlami, a stamtąd do miejscowości Horezu, gdzie zwiedziliśmy niezwykle cenny zabytek miasta –  kompleks klasztorny z cerkwią św. Helenyi Konstantyna, wzniesiony w latach 1690 – 1697. Monastyr ten, będący szczególnym  miejscem kultu religijnego w Rumunii, został umieszczony przez UNESCO na liście światowego dziedzictwa kulturowego. Obejrzeliśmy również odpowiednik katolickiej katedry –Manastirea Bistrita. Miejsce to urzekło nas bogactwem dekoracyjnych malowideł. W trakcie wędrówki szlakiem klasztorów i cerkwi nie tylko poznawaliśmy dziedzictwo kulturowe Rumunii, ale po raz kolejny próbowaliśmy regionalnych przysmaków. Tym razem były to pasty rybne, polenta oraz lody w cieście zaserwowane nam w jednym z klaszto

Piątek 28.02.2020r.

Piątek był ostatnim dniem spotkania w Rumunii. Od rana  uczestniczyliśmy w warsztatach malowania pisanek. Zorganizowano je w pobliskim klasztorze, do którego musieliśmy dojechać bardzo krętą, wijącą się jak serpentyna, wąską drogą. Z okien szkolnego busa po raz kolejny podziwialiśmy piękno okolicy. Odwiedziliśmy przyklasztorne muzeum i obejrzeliśmy ekspozycję wnętrz zmieniających się na przestrzeni czasu oraz wytwory rękodzieła ludowego i rzemiosła artystycznego – szkło, ceramikę, regionalne stroje, gobeliny, wiklinowe kosze, serwety. Tu też spróbowaliśmy po raz kolejny tradycyjnych rumuńskich potraw – mamałygi z bryndzą i śmietaną oraz muratiri – kiszonych warzyw.

Odbyło się również spotkanie robocze, podczas którego podsumowane zostało spotkanie  w kraju Drakuli i dokładnie omówiono działania zaplanowane na kolejne mobilności – w czerwcu   i  listopadzie br.  Dokonana została również ewaluacja mobilności w Rumunii. Miłą niespodzianką okazała się prezentacja multimedialna z wizyty w Polsce pod koniec 2019 r.

W późnych godzinach popołudniowych uczestniczyliśmy w pożegnalnej kolacji, na którą zostały zaproszone rodziny goszczące naszych uczniów. Wszystkim uczestnikom wręczono certyfikaty. Nasi przyjaciele ze szkół partnerskich i koordynatorzy projektu oraz burmistrz Vladesti otrzymali  upominki przekazane przez dyrekcję SP3 oraz p. Jarosława Perzyńskiego – Burmistrza Miasta Sierpc. Wszyscy nauczyciele zaangażowani w realizację projektu otrzymali drobne pamiątki przygotowane przez nauczycieli anglistów. Rodziny goszczące uczniów zostały również obdarowane  drobnymi prezentami i  słodyczami z Polski. Jednomyślnie podkreśliliśmy, że pobyt w Rumunii okazał się nowym i ciekawym doświadczeniem, zwłaszcza dla uczniów naszej szkoły. Nabyli oni nowe umiejętności i kompetencje z zakresu komunikacji. Mamy nadzieję, że  będą je wykorzystywać w przyszłości.

      Po smacznej kolacji wspólnie bawiliśmy się przy rumuńskiej, polskiej i tureckiej muzyce. Nie zabrakło oczywiście wielkich światowych przebojów. Uroczyste spotkanie uświetniły występy taneczne i wokalne uczniów naszej szkoły. Były one formą podziękowania za gościnność rumuńskich nauczycieli i rodzin, z którymi spędzili tydzień swojego życia. Nasi uczniowie wypadli rewelacyjnie. Ich występ wywołał łzy wzruszenia i burzę oklasków.  Pokazali, że są piękną wizytówką szkoły, miasta i kraju, z którego przyjechali.

Sobotnie przedpołudnie przyniosło wiele łez. Niestety, nadszedł czas pożegnań. Bogatsi  o niezwykłe doświadczenia i wyposażeni w nowe umiejętności wyruszyliśmy na lotnisko do Bukaresztu, a stamtąd w drogę powrotną do Polski.

Pozostaje mieć nadzieję, że pobyt w Rumunii nie tylko rozbudził nasz apetyt na podróżowanie, podejmowanie kolejnych wyzwań i łamanie barier komunikacyjnych, ale zapadł również w pamięć uczniom i nauczycielom jako przyjemnie i owocnie spędzony wspólnie czas. 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Wizyta w Polsce – 25.11.- 29.11.2019r.

Pierwsze spotkanie rozpoczynające realizację projektu Erasmus +  „Effective Comuunication – Communication skills” odbyło się w naszej szkole. W tygodniowym spotkaniu roboczym wzięli udział tylko nauczyciele – przedstawiciele szkół partnerskich z Rumunii oraz Turcji oraz oczywiście Polski.

 

Poniedziałek 25.11.2019 r.

Pierwszym działaniem, które zostało podjęte przez grupę projektową był wybór logo. Okazało się  to niezwykle trudne, ponieważ wszystkie prace były bardzo atrakcyjne i swoją wyjątkowością nawiązywały do tematu projektu. Po dość długiej naradzie większością głosów podjęliśmy decyzję, że oficjalnym logo projektu zostanie praca wykonana przez ucznia z polskiej szkoły. Istotnym punktem pierwszego spotkania okazały się także prezentacje multimedialne na temat systemów edukacyjnych w każdym kraju partnerskim które zainspirowały nas do wymiany uwag i komentarzy o różnicach w systemach edukacyjnych. Oprócz tego wszyscy uczestnicy przedstawili swoje kraje, regiony oraz szkoły w których pracują. Wszystkie wystąpienia były niezwykle profesjonalnie przygotowane. Nasi goście mieli również okazję zwiedzić budynek szkolny oraz przywitać się z naszymi uczniami. Duże zainteresowanie wzbudził również przygotowany przez nas kącik Erasmusa.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Wtorek 26.11.2019r.

Kolejny dzień naszej mobilności, to konkretne działania. Ich punktem wyjścia stały się obserwacje zajęć języka polskiego w klasie 6a prowadzonych metodą komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Mogliśmy zaobserwować pracę zespołową oraz indywidualną uczniów podczas rozwiązywania zadań typu drama, rozsypanka wyrazowa, puzzle oraz gry „Milionerzy”. Zajęcia prowadzone przez panią Małgorzatę Murawską wywarły na gościach ogromne wrażenie. Po  przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu – skutecznej komunikacji.

W celu zaprezentowania naszej małej ojczyzny zabraliśmy gości na spacer po naszym uroczym mieście oraz zaprosiliśmy ich do Muzeum Wsi Mazowieckiej, aby zapoznać ich z naszym dziedzictwem kulturowym.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Środa 27.11.2019r.

Jako szkoła wiodąca  staraliśmy się uatrakcyjnić pobyt przybyłym nauczycielom. Dlatego też oprócz spotkań roboczych, dyskusji i ewaluacji zajęć zorganizowaliśmy dwie wycieczki. Jedna z nich odbyła się w środę, a kolejna w czwartkowe popołudnie. Podczas pierwszej poznawaliśmy historię i urokliwe zakątki miasta Toruń. Odwiedziliśmy Dom Mikołaja Kopernika oraz Muzeum Żywego Piernika, gdzie przy pomocy czeladnika oraz Wiedźmy Korzennej zgłębiliśmy tajniki wypieku pierniczków oraz uczestniczyliśmy w procesie ich tworzenia.  Mieliśmy też okazję przespacerować się ulicami toruńskiej Starówki przepięknie udekorowanej motywami świątecznymi. Toruńska architektura zachwyciła naszych gości, którzy z radością podziwiali jej wyjątkowość. Nie obeszło się również bez wspólnego pamiątkowego zdjęcia pod pomnikiem Mikołaja Kopernika.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Czwartek 28.11.2019r.

Czwartek poświęciliśmy na pracę nad projektem. Przeanalizowaliśmy wszystkie dotychczasowe działania, stworzyliśmy listę zadań, jakie należy podjąć do następnej wizyty i ustaliliśmy ich priorytetowość. Ustaliliśmy miejsce i termin następnej mobilności, odbędzie się ona w Rumunii w dniach  24- 28.02.2020r.  W  mobilności tej wezmą udział zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Po południu zabraliśmy naszych gości do Płocka, gdzie mieli okazję zwiedzić Muzeum Mazowieckie – najstarsze polskie muzeum powstałe z inicjatywy społecznej w 1821 roku. Podczas zwiedzania tego czteropiętrowego muzeum goście mieli okazje podziwiać największą ekspozycję poświęconą sztuce secesji. Niezwykle interesująca wystawa zawierała aranżację wnętrz mieszczańskich, sale rzemiosła artystycznego – szkła, ceramiki, metalu, biżuterii – galerię malarstwa i rzeźby okresu Młodej Polski oraz medalierstwa z przełomu XIX i XX wieku. Uczestnicy byli zachwyceni pięknem eksponatów i jeszcze długo po zwiedzaniu rozmawiali na temat wystawy.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Piątek 29.11.2019r.

W piątek zaprosiliśmy naszych gości do udziału w dwóch wydarzeniach kulturowych , które odbyły się w  szkole. Pierwszym z nich były Andrzejki przygotowane przez szkolny Samorząd oraz kółko teatralno-recytatorskie „Figielek”. Mieliśmy okazję usłyszeć piosenkę wprowadzającą w andrzejkowy nastrój oraz wziąć udział we wróżbach. Dzięki nim dowiedzieliśmy się z przymrużeniem oka, co nas jeszcze w życiu czeka. Było to fascynujące doświadczenie, które wywołało na naszych twarzach niejeden uśmiech. Następnie przenieśliśmy się w świat zadumy i refleksji  z powodu nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. Podczas szkolnych eliminacji konkursu Piosenki Świątecznej mieliśmy okazję wysłuchać pięknego koncertu piosenek świątecznych wykonanych przez naszych uczniów w języku angielskim. Goście z Rumunii przygotowali dla nas niespodziankę – panie wykonały tradycyjną kolędę w języku ojczystym. Nie obeszło się bez wzruszeń.

Podczas ostatniego spotkania podsumowano również mobilność w Polsce i opracowano raport.  Spotkanie podsumowujące było bardzo miłe. Swoją obecnością zaszczycił nas pan Jarosław Perzyński Burmistrz Miasta Sierpc. Odbyło się oficjalne pożegnanie a uczestnicy otrzymali certyfikaty udziału w pierwszej mobilności. Nie obyło się również bez wręczenia upominków.

Pierwsza mobilność projektowa okazała się dla wszystkich uczestników źródłem nowych doświadczeń i przeżyć, które na pewno będą mogli wykorzystać we własnej praktyce pedagogicznej. Zawiązały się nowe przyjaźnie, które zdecydowanie wpłyną pozytywnie na realizację projektu.

 

 

facebook