Mobilność

Wizyta na Martynice

Mobilność w Le Lamentin  – urokliwym mieście na Martynice – to już nasze czwarte spotkanie z rodziną Erasmus+. W spotkaniu wzięło udział 5 uczniów: Zuzia Łobińska, Julia Grzelecka, Kamil Perzyński, Bartek Lewandowski i Kajtek Żmijewski

Mobilność w College Edouard Glissant  dotyczyła zajęć prowadzonych metodą Personalisation – metodą skupiającą się na integralności osoby, uwzględniając indywidualne potrzeby jednostki, ale się do nich nie ograniczając. Personalizacja w szkole przekracza ramy treści i zadania indywidualnego doboru metod i technik wykorzystywanych w nauczaniu, ponieważ odnosi się do wymiaru osobowego w relacjach z innymi oraz możliwościach rozwoju ucznia poprzez wartości.

Niedziela, 2.02.2020 r.

Nasza wielka wyprawa na Martynikę rozpoczęła się 2 lutego 2020 r. Po dość krótkim locie do Paryża, zmieniliśmy samolot i po ,,zaledwie’’ 9-godzinnej podróży znaleźliśmy się w małym ,,raju’’ na ziemi, gdzie temperatura powietrza w lutym wynosi ok. 30 stopni. Martynika to niewielka karaibska wyspa będąca departamentem zamorskim Francji.

Poniedziałek, 3.02.2020 r.

W poniedziałkowy poranek zostaliśmy gorąco powitani przez całą radę pedagogiczną i uczniów, a także władze miasta w miejskim teatrze w Fort-de-France. Koordynator projektu Elise Cultier przywitała gorąco wszystkich gości.

Ważnym punktem  okazały się prezentacje dotyczące kraju, regionu i oczywiście szkoły poszczególnych partnerów przygotowane przez uczniów biorących udział w spotkaniu.

Mieliśmy również okazję zapoznać się z tradycyjną muzyką i tańcami na Martynice, a także sprawdzić swoje umiejętności w praktyce na scenie.

Wtorek, 4.02.2020 r.

Kolejnego dnia zaproponowano nam wycieczkę do Sainte-Marie.

Naszą przygodę zaczęliśmy od pracy metodą Personalisation. Uczestnicy projektu, po krótkiej prezentacji mieli za zadanie wykonanie mat bambusowych. Nasi uczniowie dali sobie świetnie radę z nowym wyzwaniem!

Następnie odbyliśmy krótką wycieczkę kolejką w muzeum Saint-James.  

Środa, 5.02.2020 r.

W środę uczestniczyliśmy zwiedzaliśmy Fort-de-France – stolicę Martyniki. Odbyły się krótkie zajęcia w domu Aime Cesaire, który był francuskim poetą i burmistrzem miasta. Zwiedziliśmy Katedrę Saint-Louis, a także bibliotekę Schoelchera. Ostatnim punktem naszej wycieczki był typowy targ, na którym można było odkryć przeróżne przyprawy, zioła i owoce. Skusiliśmy się też na lokalne soki, które były przepyszne.

Czwartek, 6.02.2020 r.

Tego dnia odbyły się zajęcia na świeżym powietrzu prowadzone metodą Personalisation, w których uczestniczyli nasi uczniowie. Uczniowie mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności w grze w piłkę nożną. Wszyscy świetnie się bawili, a po skończonych zajęciach można było schłodzić się w potoku.

Piątek, 7.02.2020 r.

Piątek, to już ostatni dzień naszego spotkania na Martynice. Od rana wybraliśmy się na wycieczkę do nadmorskiego miasta Saint-Pierre, które uległo całkowitemu zniszczeniu w wyniku wybuchu wulkanu Montagne Pelée 8 maja 1902 r.

Po południu przedstawiono prezentacje i krótkie filmiki krajów partnerskich (Rumunia, Włochy, Turcja, Polska) na temat zajęć przeprowadzonych metodą Personalisation w swoim szkołach.

Po każdych przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu, tj. przeciwdziałaniu wykluczeniom. Podkreślono, iż uczniowie nabywali taką wiedzę i umiejętności, które z pewnością będą im niezbędne, aby prawidłowo funkcjonować w globalnym świecie. Wprowadzane strategie  i harmonijna współpraca dzieci, pozwoli im odnieść sukces w realnym świecie. Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie podkreślili, iż zaobserwowano przykłady dobrych praktyk i innowacyjnych metod wprowadzanych w codzienne zadania i czynności dzięki metodzie Personalisation.

Podczas ostatniego spotkania podsumowano mobilność na Martynice na temat Personalisation, a także planowano działania kolejnej mobilności, która będzie miała miejsce  w  maju 2020 r. w Rumuni i  zostanie poświęcona tematowi – Project. Wręczyliśmy również naszym przyjaciołom ze szkół partnerskich (Turcja, Rumunia, Martynika, Sycylia) i francuskim rodzinom, u których mieszkali nasi uczniowie, upominki przekazane przez pana Jarosława Perzyńskiego-Burmistrza Miasta Sierpc. Oczywiście na zakończenie opracowano raport, a wszyscy uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty.

Niedziela 9.02.2020 r.

Niedzielny wieczór okazał się bardzo smutny, nastąpił czas pożegnań, nie obyło się bez łez.  Pełni wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

Podczas pobytu na Martynice mieliśmy okazję podziwiać piękno flory i fauny ,,małej Francji’’ w tropikach.

 

Wizyta w Polsce

W dniach 7-11.10.2019 r. odbyło się kolejne niezapomniane spotkanie w ramach projektu Erasmus+,,Realizing  excluded students by smart strategies”

Tym razem, to uczniowie i nauczyciele „Trójki”  mieli zaszczyt przywitać gości z Turcji, Rumunii, Francji i Włoch. Przyjechało do nas 10 nauczycieli i 18 uczniów, którzy spędzili ten tydzień w swoich nowych polskich rodzinach. Tematem przewodnim naszego spotkania było Team Teaching – nauczanie zespołowe.

Sobota, 5.10.2019 r.

Cała przygoda rozpoczęła się już w sobotę, kiedy to przywitaliśmy gości  Włoch i Martyniki.

 

 

 

 

 

Niedziela, 6.10.2019 r.

Dzięki wspaniałej organizacji rodzin goszczących nasi goście mieli okazję spędzić całą niedzielę w Toruniu, a wieczorem przywitaliśmy resztę naszej „erasmusowskiej” rodziny – gości z Rumunii i Turcji.

Poniedziałek,  7.10.2019 r.

W poniedziałkowy poranek sala gimnastyczna naszej szkoły zamieniła się w międzynarodowy przystanek, przepełniony rozmowami w języku angielskim. Pani Dyrektor – Ewa Rycharska wraz z Panem Jarosławem Perzyńskim – Burmistrzem Miasta Sierpca gorąco powitali gości. Dalszą część spotkania poprowadzili – Zuzia Łobińska  i Filip Kędzierski,  którzy wspólnie z uczniami klas trzecich zabrali wszystkich  w podróż po krajach partnerskich. Wyruszając z Polski, poprzez prezentację tańców i piosenek krajów partnerskich, dotarliśmy na gorącą Martynikę. Po wspaniałych występach trzecioklasistów, Pan Burmistrz wręczył wszystkim upominki związane z Sierpcem, a koordynator projektu EliseCultier podziękowała za gorące przywitanie. Na zakończenie uczestnicy wspólnie odśpiewali hymn naszego projektu „We are the children of Erasmus”.

Ważnym punktem  tego dnia okazały się prezentacje dotyczące kraju, regionu i oczywiście szkoły poszczególnych partnerów przygotowane przez uczniów biorących udział w spotkaniu. Było dużo zabawy i okazji do szlifowania języka angielskiego.

Popołudnie nasi uczniowie zabrali swoich zagranicznych przyjaciół do Pracowni Ceramicznej BiS, gdzie w bardzo miłej, twórczej atmosferze spędzili miło czas.

Wtorek, 8.10.2019 r.

We wtorek  zaczęły się już konkretne działania. Ich punktem wyjścia stała się obserwacja zajęć z biologii prowadzona metodą Team Teaching – nauczanie zespołowe. Takie nauczanie ważne jest umiejętność wnikliwego rozważania złożonych problemów i harmonijnego połączenia inteligencji własnej z innymi członkami grupy, w celu rozwiązania zaistniałej sytuacji, zdolność szybkiego podejmowania innowacyjnych działań i umiejętność dzielenia się rozwiązaniami z innymi w zespole.

Po zajęciach całą grupą wybraliśmy się do Muzeum Wsi Mazowieckiej, gdzie oprócz zwiedzania chat, czekały na nas również inne atrakcje: przejażdżka wozem i warsztaty Barwny świat ludowych wycinanek.

Środa, 9.10.2019 r.

Środa, to kolejny dzień intensywnych działań. Nasi goście brali udział w lekcji matematyki przeprowadzonej metodą Team Teaching w klasie piątej. Uczniowie rozwiązywali zadania w grupach, a nasi goście chętnie pomagali – bariera językowa nie była żadnym problemem.

 

 

 

 

 

Następnym punktem była lekcja języka angielskiego przeprowadzona w klasie trzeciej. Zarówno uczniowie, jak i nasi zagraniczni goście świetnie się bawili podczas tych zajęć. Zajęcia prowadzone były oczywiście metodą Team Teaching. Po każdych przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu, tj. przeciwdziałaniu wykluczeniom.

Popołudniu odbył się quiz na temat krajów, które realizują nasz projekt. Uczniowie w grupach składających się z reprezentantów poszczególnych krajów wymieniali się wiadomościami na temat swoich państw. Następnie jury sprawdziło zdobytą wiedzę (uczniowie z krajów o których były zadawane pytania, musieli na ten czas opuścić swoją grupę). Trzeba przyznać, że wszyscy spisali się na medal i otrzymali za to dyplomy.

Po ekscytującym dniu w szkole, na uczniów i ich gości czekała kolejna niespodzianka przygotowana przez rodziców. Części z nich wyjechała do Płocka, gdzie po spacerze brzegiem Wisły, wszyscy świetnie bawili się na kręglach. Uczniowie, którzy zostali w Sierpcu spędzili popołudnie w Skansenie, również na kręglach. Na jednego z naszych gości z Francji – Samirę czekała niespodzianka z okazji urodzin.

Czwartek, 10.10.2019 r.

W czwartek zabraliśmy naszą grupę do Warszawy. Nasi goście zachwycali się stolicą Polski. Nasi goście byli zachwyceni stolicą Polski. Był to wspaniały dzień integracji i wymiany doświadczeń.

 

Piątek, 11.10.2019 r.

Piątek to już ostatni dzień naszej mobilności, przedstawiono prezentacje i krótkie filmiki krajów partnerskich (Rumunia, Martynika, Turcja, Włochy) na temat zajęć przeprowadzonych metodą Team Teaching w swoim szkołach. Podsumowano mobilność w Polsce na temat Team Teaching i planowano działania kolejnej mobilności, która będzie miała miejsce  w  lutym 2020 r. na Martynice i  zostanie poświęcona tematowi – Personalization. Oczywiście na zakończenie opracowano raport, a wszyscy uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty.

Kiedy nauczyciele ciężko pracowali nad raportem, nasi uczniowie wspaniale bawili się w szkole.

Nasi uczniowie spędzili ostanie popołudnie na wspólnej kolacji i relaksie na basenie w hotelu w Skansenie.

Sobota, 12.10.2019 r.

Sobotni poranek okazał się bardzo smutny, nastąpił czas pożegnań, nie obyło się bez łez.

 

 

 

 

 

 

Wizyta na Sycylii

Mobilność w Vittoria – urokliwym mieście na Sycylii- to już nasze drugie spotkanie z rodziną Erasmus+. Tym razem, w spotkaniu wzięło udział 5 uczniów: Nadia Chochlińska, Maciej Graczykowski, Filip Kędzierski, Krystian Telesiewicz i Marta Włoczewska.

Mobilność w ISTITUTO COMPRENSIVO „GIOVANNI XXIII – COLONNA”  dotyczyła zajęć prowadzonych metodą Peer Tutoring – metodą polegającą na współpracy pomiędzy uczniami, gdzie jeden z uczniów tak zwany „Tutor” jest bogatszy w wiedzę i doświadczenie edukacyjne, co pozwala mu na „nauczanie” drugiego ucznia. Takie nauczanie polega przede wszystkim na powtórzeniu materiału poznanego podczas zajęć lekcyjnych, przygotowaniu do następnych lekcji czy przećwiczeniu konkretnych umiejętności.

Niedziela, 12.05.2019 r.

Cała przygoda rozpoczęła się 12 maja 2019 r. kiedy, to wsiedliśmy do samolotu i polecieliśmy w nieznane. Po przylocie, nasi uczniowie zostali poznali swoje ,,sycylijskie” rodziny i rozpoczęli tygodniową przygodę.

Poniedziałek, 13.05.2019 r.

W poniedziałkowy poranek zostaliśmy gorąco powitani przez całą radę pedagogiczną i uczniów na dziedzińcu szkolnym. Pozytywnie zaskoczył nas Enzo – koordynator z Włoch, który przygotował powitanie dla każdego kraju partnerskiego w języku ojczystym. Następnie oglądaliśmy krótki występ artystyczny przygotowany przez najmłodszych uczniów, po czym zostaliśmy oprowadzeni po szkole.

Ważnym punktem  okazały się prezentacje dotyczące kraju, regionu i oczywiście szkoły poszczególnych partnerów przygotowane przez uczniów biorących udział w spotkaniu.

Po południu braliśmy udział w zajęciach technicznych prowadzonych metodą Peer Tutoring. Najmłodsi uczniowie pokazywali i instruowali innych, jak zrobić kwiatki z papierowych serwetek. Po tych zajęciach zakończył się nasz pierwszy dzień mobilności.

Wtorek, 14.05.2019 r.

Kolejnego dnia zaproponowano nam wycieczkę do Acireale i Taorminy. Zwiedziliśmy niezwykłe muzeum figur, które wykorzystywane są podczas paradny karnawałowej w tym miasteczku. Później wybraliśmy się do Mostra Permanente delle Uniformi Storiche, gdzie podziwialiśmy niezwykłą kolekcje mundurów z różnych epok. Ostatnim punktem w tej miejscowości był Teatro dell’opera dei pupi – muzeum lalkarskie – tradycję wpisaną na listę Arcydzieł Ustnego i Niematerialnego dziedzictwa Ludzkości UNESCO!  Dzięki niesamowitej oprawie i dbałości o wyraz artystyczny widz wyrusza w sugestywną podróż w czasy średniowiecznych podań. Tutaj też zostały przeprowadzone zajęcia przez parę włoskich uczniów metodą Peer Tutoring na temat historii i sekretów wykonywania lalek.

Kolejnym miastem, które mieliśmy okazję zwiedzić była Taormina, podziwialiśmy tam antyczny teatr, który jest  jedną z najbardziej znanych atrakcji tej malowniczej sycylijskiej miejscowości.

Środa, 15.05.2019 r.

W środę uczestniczyliśmy w zajęciach uczniów, którzy pokazywali nam swoje zamiłowania do muzyki, chemii oraz szkolnej orkiestry, która zaprezentowała nam kilka utworów. Wszystkie zajęcia odbywały się oczywiście metodą Peer Tutoring – czyli metodą nauczania rówieśniczego.

Uczestniczyliśmy również w zajęciach najmłodszych uczniów, a także zwiedziliśmy szkolny oddział w szpitalu, gdzie przebywające dzieci mają szansę uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych.

Czwartek, 16.05.2019 r.

Tego dnia cała erasmusowska grupa wybrała się na całodniową wycieczkę do przecudnej włoskiej miejscowości – Syrakuzy,  a dokładnie na wyspę Ortygia. Ortygia to: wąskie labirynty uliczek, wymieszana różnorodna architektura i antyczne zabytki. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Noto. Wpisane w roku 2002 na listę UNESCO miasteczko Noto zachwyci swą harmonią i bogactwem architektury nie tylko miłośników włoskiego baroku. Zwiedzanie zaczęliśmy przy okazałej bramie miejskiej Porta Reale, a następnie spacerowaliśmy wzdłuż głównej ulicy Corso Vittorio Emanuele.

Piątek, 17.05.2019 r.

Piątek, to już ostatni dzień naszego spotkania na Sycylii. Tego dnia uczestniczyliśmy w zajęciach z robotyki (oczywiście przeprowadzone metodą Peer Tutoring), a także zajęciach sportowych na sali gimnastycznej.

Po każdych przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu, tj. przeciwdziałaniu wykluczeniom. Podkreślono, iż uczniowie nabywali taką wiedzę i umiejętności, które z pewnością będą im niezbędne, aby prawidłowo funkcjonować w globalnym świecie. Wprowadzane strategie  i harmonijna współpraca dzieci, pozwoli im odnieść sukces w realnym świecie. Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie podkreślili, iż zaobserwowano przykłady dobrych praktyk i innowacyjnych metod wprowadzanych w codzienne zadania i czynności dzięki metodzie Peer Tutoring.

Po południu przedstawiono prezentacje i krótkie filmiki krajów partnerskich (Rumunia, Martynika, Turcja, Polska) na temat zajęć przeprowadzonych metodą Peer Tutoring w swoim szkołach.

Podczas ostatniego spotkania podsumowano mobilność we Włoszech na temat Peer Tutoring, a także planowano działania kolejnej mobilności, która będzie miała miejsce  w  październiku 2019r. w Polsce i  zostanie poświęcona tematowi – Team Teaching. Wręczyliśmy również naszym przyjaciołom ze szkół partnerskich (Turcja, Rumunia, Martynika Sycylia) i włoskim rodzinom, u których mieszkali nasi uczniowie, upominki przekazane przez pana Jarosława Perzyńskiego-Burmistrza Miasta Sierpc. Oczywiście na zakończenie opracowano raport, a wszyscy uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty.

Sobota 18.05.2019 r.

Sobotni poranek okazał się bardzo smutny, nastąpił czas pożegnań, nie obyło się bez łez. Już o godz. 4 rano pełni wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.


Wizyta w Turcji

To było pierwsze i niewątpliwie niezapomniane spotkanie rozpoczynające realizację projektu Erasmus+.  Doszło do niego w Turcji w bardzo gościnnej szkole w Basalan położonej 30 km od miasta Samsun nad Morzem Czarnym. W kilkudniowym spotkaniu wzięli udział tylko nauczyciele – przedstawiciele szkół partnerskich z Francji ( z siedzibą na Martynice), Włoch, Rumunii, Turcji i oczywiście Polski.

Poniedziałek, 18.02.2019 r.

Na początku bardzo ważnym punktem  okazały się prezentacje dotyczące kraju, regionu i oczywiście szkoły poszczególnych partnerów. Wszystkie były niezwykle interesujące, inspirujące do wymiany uwag i komentarzy o różnicach w systemach edukacyjnych. Miło nam podkreślić, iż bajecznie kolorowa prezentacja naszej szkoły wzbudziła szczery zachwyt zebranych. Nie zabrakło też wymiany drobnych upominków pomiędzy przedstawicielami poszczególnych delegacji. Wybrane zostało również logo naszego projektu.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2603631869654105&id=1057105780973396&notif_id=1551815886423028&notif_t=page_post_reaction

Wtorek, 19.02.2019 r.

Kolejny dzień naszej mobilności, to konkretne działania. Ich punktem wyjścia stały się obserwacje zajęć prowadzonych metodą – Cooperative Learning. Każdego dnia można było obserwować inne lekcje przygotowane przez tureckich nauczyciele i ich uczniów. Tego dnia zostały przeprowadzone zajęcia matematyczne – Maths-Training-Rational Numbers. Mogliśmy zaobserwować pracę zespołową uczniów podczas rozwiązywania zadań typu rozsypanka na ułamkach, zmagania turniejowe – zasady fair play.

Środa, 20.02.2019 r.

W środę zostaliśmy zaproszeni na zajęcia w ramach działań ochrony środowiska – Turkish – Social Training – Environment Pollution. Uczniowie podzieleni na grupy pracowali metodą stacji zadaniowych.(każda grupa musiała dokończyć pracę grupy poprzedniej)

  • Stacja 1 – wiersz
  • Stacja 2 – slogan
  • Stacja 3 – plakat
  • Stacja 4 – opowiadanie

Zadaniem każdej grupy było dokończenie rozpoczętej wcześniej pracy przez grupę poprzednią, następnie liderzy grup zaprezentowali swoje prace.

Czwartek, 21.02.2019 r.

Czwartego dnia naszej przygody w Turcji wzięliśmy udział w interesujących zajęciach przyrodniczych na temat budowy komórki – Science Training – cells and organelles. Po obejrzeniu prezentacji na temat budowy komórki, uczniowie tureckiej szkoły rozwiązywali zadania związane z tematem:

  • Stacja 1 – tworzenie krzyżówki
  • Stacja 2 – tworzenie modelu komórki
  • Stacja 3 – mapa myśli
  • Stacja 4 – wiersz.

Piątek, 22.02.2019 r.

Podczas ostatniego spotkania podsumowano mobilnośś w Turcji na temat Cooperative Learning, planowano działania kolejnej mobilności, która będzie miała miejsce  w  maju 2019r. we Włoszech, a zostanie poświęcona tematowi – Peer Tutoring. W tej mobilności wezmą udział również dzieci ze szkół partnerskich. Oczywiście na zakończenie opracowano raport, a wszyscy uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty.

Po każdych przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu, tj. przeciwdziałaniu wykluczeniom. Podkreślono, iż uczniowie nabywali taką wiedzę i umiejętności, które z pewnością będą im niezbędne, aby prawidłowo funkcjonować w globalnym świecie. Wprowadzane strategie  i harmonijna współpraca dzieci w zespołach, pozwoli im odnieść sukces w realnym świecie. Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie podkreślili, iż zaobserwowano przykłady dobrych praktyk i innowacyjnych metod wprowadzanych w codzienne zadania i czynności.

Tureccy organizatorzy starali się uatrakcyjnić pobyt przybyłym nauczycielom. Dlatego też po spotkaniach roboczych, dyskusjach i ewaluacji zajęć zorganizowano dwie wycieczki. Podczas pierwszej poznawaliśmy historię i urokliwe zakątki miasta Samsun.  Druga wyprawa odbyła się do historycznego miasta Amasya.

Ta pierwsza mobilność  projektowa okazała się dla wszystkich jej uczestników źródłem nowych doświadczeń i przeżyć, które na pewno będą mogli wykorzystać we własnej praktyce pedagogicznej.

https://www.sierpc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3130:erasmus-w-szkole-podstawowej-nr-3-im-ks-jana-twardowskiego-w-sierpcu&catid=138&Itemid=427

facebook