- Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
- Zaangażowanie się w zajęcia jest uzależnione od stopnia przygotowania ucznia.
- Jedna osoba mówi, reszta słucha i nie przerywa wypowiedzi.
- Zwracamy się do siebie po imieniu i nie stosujemy przezwisk.
- Każdy ma prawo do wyrażania własnego zdania.
- Mówimy tylko w swoim imieniu.
- Jesteśmy dyskretni, nie rozpowszechniamy plotek.
- Nie mówimy o osobach nieobecnych na zajęciach.
- Nie przerywamy wypowiedzi innym.
- Używamy przyzwoitych słów.
- Okazujemy sobie szacunek.
- Nie oceniamy wypowiedzi kolegów.
- Nie stosujemy agresji i przemocy względem siebie.
- Szanujemy cudzą własność.
- Nie bierzemy bez pozwolenia cudzych rzeczy, prosimy właściciela o ich pożyczenie.
- W czasie zajęć nie chodzimy po klasie.
- Nie przeszkadzamy nauczycielowi w prowadzeniu zajęć.
- Wykonujemy polecenia nauczyciela.
- Na bieżąco rozwiązujemy konflikty.
- Mówimy o konkretnym zachowaniu, a nie o osobie.
- Osoby zaangażowane w problem rozwiązują go w sposób pokojowy.
- Nie wstydzimy się zgłaszać osobie dorosłej zaistniały konflikt.
- Zachowania związane z agresją i przemocą zgłaszamy wychowawcy lub pedagogowi.
- Rozróżniamy proszenie o pomoc od skarżenia.
- Nie wstydzimy się prosić kogoś o pomoc.
- Nie przechodzimy obojętnie, jeśli komuś dzieje się krzywda.
- Stajemy po stronie pokrzywdzonych i pomagamy ofiarom przemocy.
- Wspólnie podejmujemy działania na rzecz przeciwdziałania agresji w szkole.
- Potrafimy przyznać się do błędu.
- Kontrolujemy swoją złość, by nie doszło do wybuchu agresji.
- Pomagamy tym, którym inni dokuczają.
- W klasowe przedsięwzięcia włączamy osoby ciche, wycofujące się.
- Nie obrażamy się z błahego powodu.
- Nie ośmieszamy innych, szanujemy ich godność.
- W wypowiedziach i postępowaniu jesteśmy szczerzy.
- Stosujemy w rozmowie z innymi komunikat „Ja” tj. zaczynamy wypowiedź od słów: „ Ja uważam..”, „Według mnie…” „Moim zdaniem…”