WARSZTATY DLA UCZNIÓW KLAS VII – VIII „DEBATA”
Uczniowie klas VII i VII uczestniczyli w 2-godzinnych rekomendowanych warsztatach „Debata”. Zadaniem programu jest zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu, towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości w codziennym życiu. Uczniowie rozwijali w sobie postawę trzeźwości, umiejętność zdrowego stylu życia bez stosowania używek. Uświadomiono ich w zakresie natychmiastowych i odroczonych konsekwencji używania środków psychoaktywnych.
Celem programu jest wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed progiem inicjacji alkoholowej.
Cele programu:
- wzrost wiedzy o możliwościach rozwoju bez używania substancji psychoaktywnych i zmiana błędnych przekonań normatywnych ( w oparciu o normy środowiskowe)
- uświadomienie hierarchii własnych wartości w zakresie zdrowego stylu życia,
- wzmocnienie tendencji do podejmowani abstynencji w sytuacji nacisków środowiskowych – osłabienie siły presji rówieśniczej oraz ze strony osób dorosłych.
- rozwijanie własnych pasji i zainteresowań bez stosowania żadnych używek.
WARSZTATY DLA UCZNIÓW KLAS VI „RÓWNOWAGA I ZDROWIE PSYCHICZNE”
Uczniowie klas VI wzięli udział w 2-godzinnych warsztatach na temat „Równowaga i zdrowie psychiczne”. Głównym celem warsztatów było wzmocnienie wiedzy uczniów na temat zdrowia psychicznego, poznawania i nazywania własnych emocji oraz skutecznych sposobów poprawy własnego samopoczucia bez sięgania po środki psychoaktywne, takie jak alkohol, narkotyki i dopalacze. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży został ukazany jako stan równowagi, gdzie na jednej szali znajduje się niewielki poziom stresu i negatywnych emocji, zaś na drugiej umiejętność czerpania radości oraz poczucie ogólnej satysfakcji i zadowolenia z życia. W obecnych czasach profilaktyka zdrowia ma ogromne znaczenie dla dzieci i młodzieży. Młodzi ludzie krytycznie oceniają siebie i porównują własne życie z osobami w social mediach. Główne podstawy do zdrowia psychofizycznego dzieci uzyskują w rodzinie. Tam kształtowana jest ich samoocena oraz umiejętności społeczno- emocjonalne.
Jeśli od najmłodszych lat będziemy regularnie pielęgnować swoje potrzeby, dbając o zdrowie fizyczne i psychiczne, to w przyszłości można być bardziej odpornym na pojawiające się kryzysy i łatwiej radzić sobie z problemami w codziennym życiu. Uczniowie byli zaangażowani w zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi. Identyfikowali czynniki obniżające ich stan emocjonalny. Poznawali i stosowali techniki pozytywnie wpływające na ich wewnętrzną motywację, samopoczucie i postrzeganie własnej samooceny.
Zostali zachęceni do tego, aby korzystali z profesjonalnej pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach.
Jakie są znane metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami?
Oto kilka wskazówek:
- Więź z bliskimi osobami.
- Otwartość na rozmowę z bliską osobą.
- Czas dla siebie i swoich przyjemności.
- Rozwijanie pasji i zainteresowań.
- Relaks i odpoczynek.
- Uprawianie sportu.
- Zdrowe nawyki żywieniowe.
- Poczucie humoru i dystans do siebie.
- Realistyczne cele.
- Pogodzenie się z porażką.
- Koncentrowanie się na tym, na co mamy wpływ.
Jak opanować w sobie gniew?
- Dać sobie czas na uspokojenie.
- Wycofać się, odejść od źródła naszego gniewu.
- Pójść na krótki spacer.
- Dowolna aktywność fizyczna.
- Słuchanie muzyki.
- Rozmowa z przyjacielem.
- Głębokie oddychanie.
- Techniki relaksacyjne.
Jak dbać o zdrowie psychiczne?
- Zadbaj o zdrową i zbilansowaną dietę.
- Ruszaj się. Aktywność fizyczna jest Ci potrzebna.
- Zadbaj o odpowiednią ilość snu.
- Sprawdź, jak czuje się twoje ciało.
- Naucz się dostrzegać i wyrażać swoje emocje i potrzeby.
- Rozmawiaj o swoich emocjach i potrzebach.
- Jeśli jesteś smutny, zastanów się, jaki jest tego powód.
- Jeśli znajdujesz się w trudnej sytuacji, od razu szukaj wsparcia i pomocy.
Warto pamiętać o tym, że:
„Zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne.
Wymaga równowagi i troski”.