Dnia 9.11.2023 roku uczniowie klas VII – VIII wzięli udział w warsztatach, podczas których usystematyzowali swoją wiedzę w zakresie rozsądnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i Internetu. Poznali definicję cyberprzemocy – jest to zachowanie, które krzywdzi emocjonalnie drugiego człowieka. Osoby, które stosują cyberprzemoc używają do tego celu Internetu albo telefonów komórkowych. Są to takie zachowania jak: ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie, poniżanie kogoś, podszywanie się pod kogoś na portalach społecznościowych, na blogach, komunikatorach, włamanie się na czyjeś konto (na portalu społecznościowym, na konto komunikatora), publikowanie lub rozsyłanie filmów, zdjęć albo informacji, które kogoś ośmieszają, tworzenie obrażających kogoś stron internetowych, pisanie obraźliwych komentarzy na forach, portalach społecznościowych. Głównym celem warsztatów było zwrócenie uwagi uczniów na to, że w sieci nie są anonimowymi osobami oraz rozwijanie w nich umiejętności zadbania o ich własne bezpieczeństwo w Internecie. Uświadomiono uczniom, aby natychmiast reagowali na wszelkie przejawy agresji, przemocy i cyberprzemocy w szkole i poza szkołą.
Podkreślono znaczenie świadków różnych form przemocy, którzy mogą ją przerwać. W ten sposób pomogą uchronić ofiarę przemocy przed depresją, czy nawet śmiercią.
Przytoczone z życia prawdziwe historie nastolatków uświadomiły naszej młodzieży, że skutki cyberprzemocy są bardzo poważne, a czasami wręcz nieodwracalne. Cyberprzemoc zwykle silniej wpływa na psychikę młodego człowieka niż przemoc bezpośrednia. Dziecko czuje się osaczone, bezsilne i nieszczęśliwe. Może odczuwać silne emocje wstydu, złości, strachu, gniewu. W bardzo trudnych przypadkach może towarzyszyć mu obniżenie nastroju, a nawet stany depresyjne czy zachowania destrukcyjne. Młodzi ludzie powinni o tym pamiętać, zanim napiszą negatywny, ośmieszający komentarz pod adresem koleżanki czy kolegi. Poważne przypadki cyberprzemocy, będące naruszeniem prawa (np. groźby karalne, propozycje seksualne, publikowanie nielegalnych treści itp.), powinny zostać zgłoszone na policję lub do prokuratury. W imieniu osoby niepełnoletniej zgłoszenia dokonują rodzice lub opiekunowie prawni.
Jeżeli widzisz w sieci, że coś zagraża twojemu bezpieczeństwu – nie wahaj się!
Reaguj! Zgłaszaj!
Kilka zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu:
- Z Internetu korzystaj przede wszystkim w celu poszerzania swoich zainteresowań, zdobywania informacji potrzebnych do rozwiązywania np. zadań domowych.
- Opracuj plan dnia – najpierw obowiązki, później przyjemności. W ten sposób zapanujesz nad czasem spędzanym przed komputerem i unikniesz zaniedbywania tego, co naprawdę ważne.
- Korzystaj z możliwości wspólnego spędzania czasu z przyjaciółmi, zamiast ograniczać kontakt do czatów i portali.
- Wspólnie z rodziną oglądajcie wartościowe filmy w Internecie.
- Sport online nie czyni z ciebie sportowca, dbaj o to, by w Twoim życiu był faktyczny ruch ( rower, rolki itp.)
Zachowaj bezpieczeństwo w mediach społecznościowych:
- Chroń swoje hasło ( powinno być odpowiednio silne i w zależności od liczby założonych kont – niepowtarzalne)
- Do listy znajomych dodawaj wyłącznie osoby, które znasz.
- Korzystaj z oficjalnych aplikacji, które są dostępne na powszechnej platformie.
- Zachowaj swoją prywatność ( korzystaj z rozwiązań zwiększających prywatność)
- Poważnie potraktuj ostrzeżenia programu antywirusowego i nie odwiedzaj stron,
przed którymi cię ostrzega. - Pamiętaj, że obecność w social mediach wiąże się z niebezpieczeństwem.
Gdzie należy szukać pomocy?
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111